Nytt år, ny kunskap..

..i form av ny, trevlig litteratur.
 
Jag önskade mig böckerna Funkisglas - pressat och blåst (av Thomas Lindblad och Anna Livén West, 2011 för Bokförlaget Atlantis) och Svenska Affischer - Affischkonst 1895-1960 (av Olof Halldén, 2012 för Ordalaget Bokförlag) i födelsedagspresent/julklapp (jag fyller år precis innan jul) och hade turen att få båda.
 
Den senare har ett helt avsnitt med affischkonstnären Eric Rohman som ritat min filmaffisch från 1939 som ni kan se i det här inlägget.
 
 
På julmarknaden jag visade er i det här inlägget jag fanns ett bokbord med många trevliga titlar och där hittade jag, ruinromantikern, Avkrokar (av Erling Matz och Hans Hammarskiöld, 2009 för Bokförlaget Arena) som besöker en rad platser i vårt land med märkliga historier knutna till sig..
 
 
..och på konstmuséet Louisiana i Danmark som jag besökte under mellandagarna fanns det ett helt bord med bara små nätta och lätta böcker ur den här serien.
 
Jag valde ut Bauhaus (av Magdalena Droste, 2011 för Taschen) och Mies Van Der Rohe (av Claire Zimmerman, 2006 för Taschen). Jag hade gärna även haft de om Le Corbusier, Eero Saarinen, Alvar Aalto eller Charles & Ray Eames. Nästa gång, kanske!
 
 
På bordet bredvid hittade jag härliga, tjocka boken Retro Home (av Katherine Sorrell, 2012 för Merrell Publishers) som är lite som att kika i Elle Interiör eller Residence fast med bara olika hem i retrons tecken!
 
 
Nu har jag mycket att sätta tänderna i, eller vad säger ni? Ni retrovänner som läser, ni har säkert redan satt tänderna i åtminstone de översta två.. hehe!

Kommentarer
Postat av: form55

Jag har tittat i de båda på första bilden men ännu har det inte blivit något köp. Du hittar säkert Taschens små böcker i Malmö också. Det finns en väldig massa olika i den serien. Jag har 5-6 st.

2013-01-03 @ 19:13:53
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Fröken Fynd

Har inte sett någon av dem ;) Vilka fantastiska klänningar det var i din lista. Den blå ärmlösa var speciellt härlig!

2013-01-03 @ 20:40:18
URL: http://www.frokenfynd.se
Postat av: Tant Emma

Bra boktips! :)

2013-01-03 @ 21:25:21
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Har också funkisglasbooken, och skulle väldigt gärna lägga beslag på Retro Home!

2013-01-04 @ 08:55:30
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0