Den gångna helgen, snöovädret och ännu mer jul!

I fredags ordnade jag bak- och pysselkväll i mitt retrojulifierade hem för några goda vänner..
 
 
..och pepparkaksbak var en av punkterna på agendan. Det blev väldigt många, här är bara plåten med stjärnorna!
 
 
I halvlek avnjöt vi några av dem (på Neptun) tillsammans med glögg (ur Adam och Salix).
 
 
En apelsin med kryddnejlikor instuckna kom på plats och började sprida sin goda doft.
 
 
I söndags förmiddag begav vi oss på julmarknad på fina Katrinetorps Landeri strax utanför stan. De har alltid en stor vacker gran i det runda rummet..
 
 
..men det är inte varje år de har en snöstorm som inramar det hela!
 
 
Gårdens fina huvudbyggnad, inramad av snön.
 
 
I de olika längorna på gården såldes det glögg, korv, ost, hyacinter, handstöpta ljus, dörrkransar och handplockade antikviteter! Här, Malmöhandlaren Rågers Antiks monter som innehöll alla möjliga ting för att skapa en gammaldags jul.
 
 
Hade jag inte redan gjort några juliga arrangemang med ljus och blommor kanske jag hade köpt ett. 
 
 
Katrinetorps Landeri uppfördes 1813 och ägs idag av Malmö Stad. På gården finns en engelsk park, ett rosarium med över hundra sorters rosor och marknader som arrangeras två gånger om året.. 
 
 
..en antik- och samlarmarknad i augusti och julmarknaden i december. Jag besöker gärna båda, om jag kan.
 
 
Mellan husen var det rätt folktomt (med tanke på det kraftiga snöfallet och vinden) men inne i köket..
 
 
..bjöds det på nybakade pepparkakor, varma när man fick dem i handen!
 
 
Mer jul på gång, och snart här på Allt det gamla goda, ÅRETS FYND!

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh vilka vackra bilder, snacka om julstämning! :)

2012-12-14 @ 15:53:58
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Christin

Var själv på Katrinetorp i söndags och där är verkligen mysigt.Dock missade jag pepparkaksbaket och har heller inte bakat hemma som du gjort.

2012-12-14 @ 16:59:03
Postat av: katrin

Det kan aldrig bli för mycket jul!!!

2012-12-15 @ 16:54:50
Postat av: crissa

Där var jag i somras på antik o loppisdag, jättefint ställe. Oj va du har fyndat i Skåne, Billeberga gardinerna va fina . Gott Nytt År !

2012-12-31 @ 00:22:18
Postat av: donnasandra

Oj så mysigt!

2013-01-05 @ 18:03:49
URL: http://www.donnasandra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0