Jackpot-lördag.

Jag begav mig under lördagen till grannstaden Lund för att besöka Zimmerdahl 20th Century Design där jag hade ett presentkort att handla något fint för. Eftersom jag känt mig lite sugen på Adam ett tag så föll valet på två felfria kaffekoppar ur den serien. Dekoren Adam ritades av ikonen Stig Lindberg 1959 och var i produktion fram till 1974 på Gustavsberg.
 
 
Sedan promenerade jag ner till loppmarknaden på Södra Esplanaden där en handfull tappra försäljare trotsade kylan.. och det var tur att jag gick dit för på ett bord låg tre proletärstjärnor och bara väntade på mig (jag skrev om den orange adventsstjärnan för ungefär ett år sedan, se inlägget här), varav två med lite ålder! 5 kr/st ville säljaren ha, lucky me!
 
 
Då den rådande årstiden är som den är så har jag på nedanstående bilder fått uppsöka fönsterbänken i vardagsrummet för att få till bra bilder. Den är i vacker mörkgrå sten då huset är från 1936 så det gör ingenting, tvärtom, men det är bara där ljuset finns!
 
Jag har länge varit trött på änglaspel, man ser dem överallt och de är alltid i samma utstansade blanka mässing.. tråkiga! Igår hittade jag ett som är något äldre och som överträffar alla andra jag sett. Mässingsplåten är tunn, några detaljer är rödlackerade och foten med ljushållarna är ett litet konstverk som påminner om någon slags blomma. Jag gav 50 kr för det utan tvekan.
 
 
Stjärnan i tenn nedan t.v har jag redan visat i inlägget med inköpen från Markaryd men de andra tre fann jag igår på Södra Esplanadens loppis i Lund och Erikshjälpen i Åkarp. Paret i mässing kostade 10 kr och den ensamma i tenn kostade 1 kr. Fina priser.
 
 
Utan tvekan köpte jag också en vit vas för 10 kr som kommer att harmoniera fint med de andra jag har..
 
 
..och här är märkningen. Står det UE, måntro? Den har samma matta benvita glasyr som en del andra Upsala Ekeby-föremål jag har.
 
 
Det var en väldigt givande lördag, på alla sätt och vis! Kommentera gärna en rad eller två.

Kommentarer
Postat av: Peter

Fina fynd!

Trodde inte att någon var så nitisk så de stod och sålde på Södra Esplanaden vid denna tiden?!

Din vita vas är formgiven av Christer Heijl, vid Christer Keramik. Jag har hittat en snarlik, som jag frågade om här:

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?8561-ID-Christer-Heijl-Christers-Keramik-(CK)-T%F6reboda-Mariestad/page4

2012-11-19 @ 08:15:22
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Benny

Det är Gabriels "gaffel" du ser under, dvs detta är en Gabriel-vas. Jag har haft flera med väldigt lik godsmärkning och dessutom klistrad etikett!

2012-11-19 @ 08:39:54
URL: http://www.tallbacken.net/porslinsbloggen
Postat av: karoline

WOW, hur mycket fick du betala för Adam?
Jag är också sugen på dessa!

2012-11-19 @ 09:33:44
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: Randiga Trådenga

Ja Adam är så vacker, gott att dricka ur.

2012-11-19 @ 10:01:44
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: khina

Ditt änglaspel andas ålder och är betydligt snyggare än de mer vanliga. Vasen = snygg så ock Adam. Bra loppat!

2012-11-19 @ 19:47:09
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: lybtar

Vilka fina köp du har gjort.
Adam är väl alla rätt svaga för :)

2012-11-20 @ 10:02:56
Postat av: Katrin

Änglaspelet var verkligen fint!
Helt klar roligare än standardmodellerna!

2012-11-20 @ 15:55:44
Postat av: merle

fina fynd! love adam, i have two plates and saucers, miss the cups.... not easy to find here

2012-11-20 @ 19:29:02
URL: http://www.troedelhaus.blogspot.com
Postat av: Christin

Snygga koppar förstås och fina fynd i övrigt också.Änglaspelet var såå fint. Jag har just så smått börjat ångra att jag för många år sen avyttrat dom två jag hade men det här var något utöver det vanliga.

2012-11-21 @ 10:57:16
Postat av: Emma

Vilka toppenfina fynd! Grattis :)

2012-11-21 @ 20:42:39
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0