Litterära klappar.

Jag vet, tredje inlägget nu om vad jag fick i julklapp. Inget mer jul nu, jag lovar.
 
"Pärlans Konfektyr - kolor, jazz och bakverk" (förlag Natur & Kultur, 2012) är precis lika trevlig inuti som den ser ut. Ljuvlig. Fotografen som tagit bilderna heter Martina Ankarfyr och det är fem galanta retroinspirerade damer vid namn Sandra Abi-Khalil, Klara Ejemyr, Lisa Ericson, Miriam Parkman och Isabella Wong som tillsammans gjort boken.
 
 
Pärlans Konfektyr finns på Nytorgsgatan 38 i Stockholm om man känner för att ta ett steg in i en svunnen tid och köpa lite handgjord kola.
 
 
Ser ni vilka fina bilder? Man har använt sig av gamla kaffekoppar, kakburkar, glas och spetsdukar för att skapa en känsla av förr i tiden. Notera den vackra Havregryn-burken anno 1930-tal.
 
 
"Stora boken om byggnadsvård" (förlag Bonnier Fakta, 2010) sprang jag på i en bokhandel och önskade mig. Göran Gudmundsson har skrivit den och den är verkligen ett uppslagsverk när det gäller att renovera och restaurera ett äldre hem.
 
 
Boken tar upp såväl tapetval som kakelugnar och eldstäder, dekormålning, platsbyggda kök..
 
 
..som fönstersättning, fasadbeklädnad och snickarglädje.
 
 
Urban Vintage (förlag Norstedts, 2013) av Ida Magntorn visar hem inredda med retroprylar, kitsch och kuriosa i olika storstäder som New York, Köpenhamn, Paris, Los Angeles och London.
 
 
Den innehåller mycket inspiration för den som vill inreda personligt..
 
 
..men det bästa med boken är att den berättar om vilka loppisar som är värda ett besök i respektive stad!  
 
 
Jag rekommenderar dem alla tre varmast. Böckerna finns säkert i en bokhandel nära dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0