Ett läckert telefonkort.

Minns ni telefonkortens tid? Jag använde dem i alla fall ända fram till år 2000.

För ett tag sedan kommenterade jag några rader på en annan retroblogg, det handlade om kobratelefonen och då mindes jag att någonstans i gömmorna har jag detta otroligt läckra telefonkort med 60 markeringar som jag nog inte visat här innan. Var tvungen att rota fram det, vad tycks? Jag köpte det för några år sedan hos Moderna Magnus, en mycket trevlig antikaffär i Gamla Stan i Stockholm.

 
Bilden på kortet lär väl vara någon slags pressbild eller reklambild från slutet av 50-talet eller början på 60-talet.
 
Den 21 cm höga Ericofonen (som namnet egentligen var), introducerades 1959 och fanns då i kulörerna mintgrönt, ljusgrått, rött, benvitt och duvblått. Man fick sin telefon av Televerket och jag har någon gång läst att man fick välja färg, undrar om det var så? En rad andra färger tillkom senare men enbart för export. Själv är jag född lite för sent. Jag är väl mer ett barn av Dialogs och Diavox tid men är ändå lycklig ägare till tre kobror, varav två som jag fått i present!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Funderar på att sälja min Kobra, men de verkar ju ha sjunkit något enormt i pris. :(

2014-01-28 @ 01:51:23
URL: http://prinzessin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0