Lördagsrundan med början på Svenskt Tenn.

Lördagen den 15 februari steg lyckligt lottade jag, som spenderade helgen i Stockholm, in i min favoritbutik Svenskt TennStrandvägen 5. Jag har sedan jag började intressera mig för antikt och kuriosa haft ett extra stort utrymme i hjärtat till just Svenskt Tenn och deras fantastiska formgivningsskatt från 1920-40-talen.
 
When in Stockholm, en eller ett par gånger om året, så missar jag inte ett tillfälle att besöka butiken! 
 
 
Jag gick runt och spanade noga på allt vackert, glömde nästan att fotografera. Några bilder blev det dock. Här ser ni en kista klädd i linnetyget Poisons, medan det som syns i spegeln heter Anaekron
 
 
Jag och funkispärlan hade gärna haft ett gäng bordstabletter från butiken. Men matbordet kräver hela 8 st så det fick vänta. Det var heller inte tabletter som stod på inköpslistan den här gången.
 
 
I trappan satt ett av Josef Franks tapetmönster, Eldblomman, som även finns i blått..
 
 
..och det här lär ju vara hans ord, uttalade innan han började ta fram en rad fantastiska mönster för att pryda väggar i välbärgade hem.
 
 
De mönster som idag finns i produktion är just Eldblomman i rött eller blått, som jag visade ovan, Krysantemer som finns i lila eller rött och längst ner, Sagoträdet som finns i blå/gul eller röd/gul.
 
 
De smidiga och lättplacerade brickborden hade en egen avdelning i en passage tillsammans med de fina pallarna i körsbärsträ klädda i Franks tyger.
 
 
En konvex spegel med mahognyram som togs fram på 1930-talet och undertill, "Skåp 522" likaså det i mahogny klätt med tyget "Mirakel"
 
 
Väskavdelningen, och till vänster en vacker gardinlängd i textilen Drinks tillsammans med golvlampan "2326".
 
 
Jag köpte ett och annat under Stockholms-helgen, vill ni se vad? Då missar ni med fördel inte nästa inlägg! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0