Litteraturfynd del 1.

Barnböcker.. vad har tagit åt henne? Tänker ni kanske.
 
Nej, jag har fortfarande inga barn och har inte planer på att skaffa några, men jag har smak när det gäller illustrationer, bokomslag och typografi så när Gullan Bornemarks tre barnböcker från sextiotalet dök upp slog jag till direkt. 10 kr/st gav jag.
 
"Musseri Mussera - visor för barn av Gullan Bornemark" från 1967 har illustrationer av Ylva Källström-Eklund och utgavs av Almqvist & Wiksell. 
 
 
"Gubben i lådan - visor och lekar av Gullan Bornemark" även den från 1967. Jag vill tillägga att böckerna är lika fina på insidan. Visorna omringas av humoristiska illustrationer. En flicka sitter på sned på en pinnstol och pratar i en kobratelefon, en pojke gäspar i randig pyjamas och nattmössa. Och så vidare. 
 
 
"Hallå Hallå - visor av Gullan Bornemark" är egentligen den första av de tre, från 1965.
 
 
Hur läckra är inte omslagen, så säg? När jag fått tag på en tidningshylle-insats till stringhyllan får de bestämt ta plats där!

Kommentarer
Postat av: Peter

Var förbi Trollets Loppis i torsdags och då hade han precis fått in 3 st svarta tidskriftshyllor till String. Kanske kan va nåt?!

Svar: tack för tipset, peter! jag skulle dock behöva tidskriftshylla till string tvåpunktssystem, som ju är ljusgrå. tack ändå! ha det fint.
allt det gamla goda

2013-09-29 @ 17:26:29
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.com
Postat av: Margot

Hej!
De där böckerna har jag sjungit ur många gånger! Minns även hennes fina illustrationer från lågstadieböckerna "Nu läser vi".
Jag undrar lite över det fina täcket som böckerna ligger på. Det är ändelsevis inte till salu? ;-)
Mvh
Margot

Ps. Tack för en fin blogg som jag med glädje följer från Rom, Italien.

Svar: hej margot och tack för de fina orden! sovtäcket på bilden (jag har två, som är våra sängöverkast) visar jag i sin helhet i ett inlägg från april i år, som heter "sovrummet". de är tyvärr inte till salu, jag är väldigt förtjust i dem. ha det bra i rom och fortsätt gärna läsa! mvh stina.
allt det gamla goda

2013-10-01 @ 09:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0