Årets tur till Ångermanland, del 2.

För det första, A:s far (som vi bodde hos) är en lyckligt lottad man. Den här utsikten har han från sin farstukvist (eller "farstubro", "bro" som det kallas uppe i Ångermanland) och tänk att se det här varje sommarmorgon!
 
 
För det andra, jag vill ju i framtiden skaffa mig ett litet hus där uppe och då får det gärna ligga i t.ex trakten kring Nordingrå, som på bilden nedan.. 
 
 
..eller runt Härnösand kanske. I närheten av Älandsbro ligger Blå Porten Antik & Loppis och vägen dit är väldigt vacker.
 
 
Det finns både boningshus, undantag, lada, barack, bod och garage på tomten som alla är fullmatade med allehanda ting. Undantaget på bilden nedan..
 
 
..bjöd på ett mintgrönt retrokök och en del äldre bruksföremål.
 
 
Boningshuset bjöd i sin tur på en riktigt fin skolplansch föreställande höna i genomskärning. Jag vill verkligen ha en sådan men den här var riktigt stor (typ 70x100 cm) och vi var fem glada loppisentusiaster i en inte alltför stor bil. 
 
 
Retrorummet med grågrön byggtapet. Här hade det passat att beskriva den som "kommunalgrå" men den får väl heta "kommunalgrön" här.
 
 
Trevlig hallmöbel i mitten.
 
 
 
Kundkorg modell äldre. Det skulle vara trevligt att ha en, men den var tyvärr inte till salu.
 
 
Biggles-böcker, möjligen av samma tid som kundkorgen ovan.
 
 
Över E4 och den mäktiga Höga Kusten-bron for vi..
 
 
..och när vi kommit över lyckades jag ta den här bilden. Så har du inte sett den innan! 
 
 
Vi svängde av vid en loppis-skylt längs vägen och hittade stället där allt kostade max 5 kronor. En hel del prylar kostade ännu mindre. 
 
 
Det var inte bara otroligt billigt där utan huset kunde även uppvisa förtjusande 1920/30-talstapeter, enligt min bedömning.
 
 
 
Jag gick som vanligt igenom lådorna med jul- och påskpynt men hittade inget som jag inte redan hade. Ungefär.
 
  
 
Efter tapet kommer gardin. Söta 1960-talslängder i syntetblandning och dalablå pinnstol. "På landet"-känslan infinner sig.
 
 
Naken glödlampa i bokrummet. Notera, trevlig gardin även där.
 
 
Vill ni se vad jag fick med mig hem från resan? Kika då in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Khina

Visst är det vackert i Höga Kusten! Naturen är så dramatisk. Att det dessutom är trevliga loppisar här och var gör inte upplevelsen sämre.

2013-09-14 @ 10:43:03
URL: http://gamlakonsum.blogspot.se
Postat av: Ingrid

Vilka fina bilder du bjuder på! Gardinerna med äpplen och päron skulle jag gärna hänga upp hos mig.

2013-09-14 @ 14:39:22
Postat av: Eli Åhman Owetz

Som vanligt - härligt att hänga på dig när du reser! Assnygg bild av bron underifrån!!!

2013-09-14 @ 16:54:45
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Nordingrå är jag uppväxt i och där finns många fina hus, billigt också, och trevligt folk :) Hoppas du hittade några fynd där, denna sommar tyckte jag det var fler loppisskyltar längs vägarna än någonsin.

2013-09-14 @ 17:07:38
URL: http://elundkvist.wordpress.com
Postat av: Gila

Fina bilder av fina trakter. Har bott 2 år i Härnösand och ett år i Sundsvall.

2013-09-15 @ 18:40:28
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0