Stegpallens visa.

Många är ni som sjungit stegpallens visa.
 
Jag har varit lite skeptisk, lite avig. Har inte tyckt att den är så het, precis. Det känns som jag har sett den här pallen stå och damma i skrubbar, garage och källare hittills under mitt liv. Tills den blev poppis och antikhandlare började polera upp dem, byta ut linoleumet mot noggrant utklippta bitar av Svenskt Tenns bordstabletter i exempelvis tulpanmönster och vips så är de hemskt dyra!
 
 
Min pall kom in på jobbet och den var inte dyr. Och jag tänker inte byta ut linoleumet. Det är ju mitt mål att man ska få känslan av att stiga in i ett hem under sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal när man kommer till funkispärlan och då passar ju en sådan pall in. Men de bar minsann inte Josef Franks mönster på den tiden.
 
Jag vill dock poängtera att jag inte hyser agg mot varken Svenskt Tenn eller Josef Frank. Här sitter ett av Josef Franks och Estrid Ericsons absolut största fans, det vet ni väl? Jag Ä L S K A R Svenskt Tenn.
 
Till sist vill jag fråga mina kära läsare, hur gör man rent linoleumet? Jag har grön såpa på lager, eller rekommenderar ni något annat? Och kan man gå på metallen med stålull, eller vad är mest effektivt där? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: La mômes Old fashioned

Stålull på metallen funkar fint!

2013-05-26 @ 09:12:46
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: PoM

Vad gäller metallen, använd inte stålull, det repar. Kör med kromglans, typ Autosol. Färgrester kan avlägsnas med ett gammalt kontokort eller en rakbladsskrapa.

2013-05-26 @ 12:36:30
Postat av: PoM

Vad gäller linoleum. Kollade på nätet. Hittade en nerladdning från Golvbranschens riksoranissation. De säger neutralt handdiskmedel. De rekommenderar även lacknafta som fläckborttagningsmedel.

2013-05-26 @ 12:50:32
Postat av: Clinen

Jag gjorde rent med Jif. Gick hur bra som helst! =) Min hade också färg och massor med skit.

2013-05-26 @ 16:28:11
URL: http://clinensljuvafemtiotal.weebly.com
Postat av: Tant Emma

Bra beslut att inte byta ut linoleumet.

2013-05-27 @ 08:59:26
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Undantaget

Jag använde Autosol till kromet på min pall som stått på en målarfirma. Den blev hur fin som helst. Mitt linoleum var trasigt och dessutom saknades det på ena trappsteget så det var tvunget att bytas ut.

2013-05-27 @ 10:03:54
URL: http://www.undantagethuleback.blogg.se
Postat av: Benny

Jag skulle ha använt linoljesåpa på färgrester och linoleum, det både löser färg (oljefärg) och är återfettande för linoleum (som är gjort av linolja mm). Nu kanske du inte har det hemma, men byggnadsvårdsbutiker har ni väl därnere med? Köp en litersflaska och testa, jag har aldrig hört någon som blivit besviken! Själv handlar jag på 25-litersdunk :-)

2013-05-27 @ 13:55:57
URL: http://www.porslinsbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0