En riktig skånsk idrottsloppis!

Är det som jag hört, att idrottsföreningsloppisar som hålls under fina sommarlördagar och söndagar som man springer in på, är en skånsk eller sydsvensk företeelse? Upplys mig!
 
Isåfall är detta inlägget för mina läsare runt om i landet som inte varit på en sådan. Ibland är jag en av dem som står längst fram och springer in men i lördags orkade jag inte det. Jag kom fem minuter innan öppning och fyndchansen är ju rätt så körd om man står så långt bak i kön.. då står hoppet till att de som står framför inte är alltför många handlare och att de övriga inte har så bra koll som man själv har. Man kan ju alltid hoppas att det är ortsbefolkningen, många av dem. Som bara gått till idrottsplatsen i byn för att titta när det händer något roligt.
 
Bruksvallen i lilla Örtofta utanför Eslöv, lördagen den 1 juni kl 12:57.
 
 
Jag sätter alltid kursen mot glas- och porslinsbordet direkt. Hur gör ni? Eller hur hade ni gjort? Där anser jag att fynden och pengarna finns på den här typen av loppis. Handlarna som springer in i jakt på möbler hade den här gången lagt vantarna på ett snyggt soffbord i jakaranda med kromade hjul. Ser ni det på bilden? Det står bredvid det vita IKEA-bordet.
 
 
På tal om fler fina grejer som handlare köpt. Små..
 
 
..eller stora klungor med föremål som hade SÅLD-lappar tidigt.
 
 
För oss andra då? Det fanns en hel del, så man ska inte misströsta. Vid glas- och porslinsbordet var det som vanligt många vassa armbågar..
 
 
..och julsaker! Det är jag alltid peppad på. Att fynda julsaker mitt i sommaren! Och det gjorde jag den här gången, vad det blev kommer i ett separat inlägg. Jul- och påsksaker brukar finnas, huller om buller i lådor och kartonger. Där kan enligt mig skatter finnas, så jag gräver alltid djupt.
 
 
Krukavdelning brukar finnas. Inga Upsala-Ekebykrukor i sikte.
 
 
Någon hade fyndat ett fint sextiotals-sovtäcke och lagt över sina betalda varor för att hindra att någon rotar bland dem.
 
 
Jag grävde igenom det lilla som fanns av verktyg och byggartiklar efter detaljer som små äldre kromade väggkrokar till funkispärlan. Fick inte napp.
 
 
Bland barnartiklar och leksaker fanns två dockskåp, det högra ett fint Lundby från sent 1960-tal i behov av uppfräschning, dock med fina originaltapeter. Jag har redan precis ett sådant.
 
 
Man hade plockat undan "det lite finare" och auktion skulle hållas kl 14.30. Urvalet är alltid lustigt, brukar alltid undra vem som gjort det. Hursomhelst, den som gjort det hade hittat en ljusgrön funkislampa som fångade allas uppmärksamhet. Jag lyckades ta en bild precis när ingen är och rycker i den. Bredvid ett Picknick-uppläggningsfat och några Lladro-figurer.
 
 
Tillbaka till möblerna, där vi började. Mosaikbordet blev säkert sålt efter mitt besök..
 
 
..och likaså även de två fina teakbokhyllorna som stod med ryggarna mot varann.
 
 
Soffgruppen blev såld..
 
 
..och det måste ju även den lilla rottingsoffan ha blivit! Finns det något hetare? Hade min balkong varit större så hade jag klart varit spekulant!
 
 
Bok- och klädtälten var stundtals omöjliga att komma in i. Böcker är inte mitt område och klädtältet var rensat på allt som kunnat intressera mig, när jag äntligen kom dit.
 
 
Nu undrar ni nog vad jag kom hem med! Det visar jag mycket snart. Och kommentera gärna på ämnet idrottsloppis!

Kommentarer
Postat av: Audrey Fenn

I mitt sommarhäng; sydöstra Småland förekommer det iaf en, vartannat år. Helt galet, men väldigt roligt.

2013-06-03 @ 08:11:28
URL: http://audreyfennochalltfint.wordpress.com
Postat av: Anna

Jo, jag tror nog att det är lite av ett skånskt fenomen som börjar sprida sig uppåt landet. Det ploppar upp lite här och där. Även scouterna brukar ordna denna typen av auktioner.

2013-06-03 @ 08:32:11
Postat av: Ida Nielsen

ÄLSKAR idrottsloppisar. Jag springer alltid in bland kläderna först, sen textilierna, sen väskor, eller kanske porslin. Stämningen innan det öppnar... Underbart!! Det är nog en ganska skånsk företeelse, tror jag minsann. Heja Skåne!

2013-06-03 @ 09:43:41
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: form55

Lions loppisar var springloppisar när jag växte upp, men nu har de flesta lokaler där det är öppet varje helg istället. Annars är det nog en skånsk företeelse.

2013-06-03 @ 12:23:10
URL: http://jjform55.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0