Allt det gamla goda besöker; Rörums Retro.

Det här är Rörum, kanske den mest idylliska plats jag besökt. Som ni ser, framgår det av bilderna! Orten ligger vid riksväg 9 ungefär en mil norr om Simrishamn.
 
I den söta lilla kyrkbyn ligger butiken Rörums Retro som öppnade i våras. Följ med dit, men först ett gäng miljöbilder. Den här bloggen vore inte den här bloggen utan bilder på vackra omgivningar.. hehe!
 
 
 
 
Vitputsade fasader med blå fönsterfoder och dörrar är väldigt skånskt, österlenskt, danskt och bornholmskt.
 
 
Naturen påminner lite om Brösarps Backar, som ligger ungefär en mil därifrån.
 
 
Förutom de vitputsade husen är det även mycket trähus, här ett med ett och vackert och levande rött taktegel. Prunkande trädgård är ett måste.
 
 
Utsikt man hade kunnat vänja sig vid. Lätt.
 
 
När jag dök på det här, så visste jag att jag var framme. 
 
 
Trevliga Jessica och Mikael som tog emot mig varmt och till och med bjöd på lunch driver butiken i sitt sommarhus, som de beskriver som ett resultat av mångårigt samlande. 
 
 
Förutom ett noga utvalt, färgglatt och trevligt utbud med tonvikt på 1950, 60 och 70-talen fanns det lite trasmattor, lerkrukor och bolstervar för den som kanske inreder sitt sommarhus i trakten.
 
 
Trots alla mysiga sommarhusprylar utanför, så är det ju inne i butiken det börjar klia i fingrarna. I mitt fall kan det klia rejält av kockumsemalj, stringblombord..
 
 
..och krukor, främst Upsala-Ekebys vita. Jag hade alla redan, så det blev inte krukor som fick följa med hem denna gång.
 
 
Det kliade också av Gefles och Helmer Ringströms servidekor "Kryss" med blå rand, på tallrikstraven nedan. Har inte sett dem tidigare. Ville hemskt gärna ha en trave men avstod.
 
 
En väldigt snygg mintgrön plastbandslampa stod längst in i lokalen.
 
 
Vid en närmare titt i porslinshyllan..
 
 
 ..fann jag Rörstrands "Bimbo" och "Fiesta". Två rysligt snygga dekorer.
 
 
Gefles "Krokus" faller mig inte riktigt lika mycket i smaken som t.ex det jag visade ovan. Då gillar jag..
 
 
..den här bättre. Den är lite Marianne Westmansk, lite släkt med "Verdura" från Rörstrand, tycker jag.
 
 
Det fanns mer hyllmetrar, där bland annat stod några alster ur Mari Simmulsons produktion för Upsala-Ekeby.
 
 
I fönsterkarmen var det väldigt tyskt, upplevde jag. Håller ni med?
 
 
 
Hyllan med textilier vad välfylld vid mitt besök..
 
 
..men det var även alla andra hyllor! Här en Kulan-askkopp i sällskap av Entré-servisdel och tyskt femtiotalsfat.
 
 
Återigen, något för dem med sommarhus.
 
 
Timo Sarpanevas gjutjärnsgryta med trähandtag i sällskap av sextiotalsbricka och Berså-uppläggningsfat.
 
 
Gillar ni vad ni ser? Ta då en tur till Österlen och idyllernas idyll - Rörum
 
 
En kommentar eller två är som vanligt uppskattade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0