Stringväggen.

När funkispärlan blev vår för snart ett år sedan föddes tanken på att skaffa en stor sektion med string som skulle svälja mina och sambons samlingar.
 
Det började med en ensam ljusgrå 215 cm golvgavel och det intensiva sökandet efter fler gavlar och hyllplan i teak inleddes. Jag mailade och ringde antikhandlare, gjorde efterlysningar både här på bloggen och på Facebook och med hjälp av kontakter som jag är så tacksam för att jag träffade på vägen så är väggen idag komplett. Det tog knappt ett halvår. 
 
 
Hyllan rymmer precis allt jag hade tänkt! Nedan ser ni en vaniljgul vas från T.A.L keramik, en lökvas formgiven av Mari Simmulson 1953 för för Upsala-Ekeby, en "påfågelvas" från den danska keramikern Lisbeth Munch-Petersen som var verksam på Bornholm, en mintgrön kobra och ett gäng Nagel-moduler i mässing. 
 
 
Mina fyra dockskåp från perioden 1944-68 ryms också i hyllan. Och sambons samling av sneakers! 28 par, men han har fler. Dockskåpet i bild är ett ovanligt takterrass-hus från Lundby i mint condition som enligt uppgift bara tillverkats under 1967-68. 
 
 
Min samling glas i den snyggaste färgen och lite i bild skymtar Bonniers uppslagsverk från 1961 om 15 band som Stig Lindberg formgivit omslagen till. 
 
 
Syntetiska borstnejlikor och radio av märket Concerton från 1953. 
 
 
Jag har även samlat alla mina böcker om formgivning, arkitektur och inredning i stringhyllan. Och Kents alla skivor, mitt favoritband. I bild Hagnesta Hill från 1999.
 
 
Jag har en ljusgrå kobra också. För det räcker ju inte med en.
 
 
Vad tycks? Visst är stringhyllan fantastisk? Man kan bygga den precis som man önskar så att den passar precis vad man önskar! Jag är i alla fall väldigt nöjd med min!

Kommentarer
Postat av: DeBeer/Manganiatokan/Erica

Åh så glad jag blir av att få titta in i den hylla :-D Som stringhylle ägare kan jag inte göra annat än att hålla med!!! Det är verkligen en toppen hylla, snygg, praktisk och flexibel :-)

Postat av: Anna

Så fint! Vad kul att ni fått ihop en komplett vägg. Kul med gympadojor i finhyllan :)

Svar: sambon har ju bara ett samlarområde.. gympadojjor, så de måste ju också få ta plats någonstans! för mig gick tanken direkt till en stor stringsektion för man kan ju bygga om dem hur man vill och de sväljer ju väldigt mycket! god jul till dig och familjen!
allt det gamla goda

2013-12-12 @ 10:59:18
URL: http://ljuva50tal.blogspot.se
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Helt vansinnigt fint! Snyggt jobbat! :D

2013-12-12 @ 17:26:30
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Isabella Lindquist

Ojoj vilken hylla! Jag blir alldeles knäsvag...

Svar: hehe, ja den har kostat både tid och pengar men nu sitter den där. de grå golvgavlarna som jag har går att få tag på om man är beredd att leta lite. hyllplan ser man ju här och var. så du får ut och leta! god jul till dig!
allt det gamla goda

2013-12-12 @ 21:31:00
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Grattis till en fin hylla, och tack för att du delar med dig. Vilken massa ögonfröjd. Man blir på gott humör genast på morgonen. Snygg knypplad duk under nejlikorna.
H. Synnöve

Svar: tack för de fina orden och god jul!
allt det gamla goda

2013-12-14 @ 07:54:42
Postat av: Ida Nielsen

Enormt tjusigt, kul och se :-)

2013-12-15 @ 23:33:23
URL: http://hebreiska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0