Lucka 7 i retrobloggarnas julkalender - Proletärstjärnan.

Turen har kommit till mig i retroblogg-julkalendern, det är dags för lucka 7 och jag visste direkt vad jag ville visa idag, nämligen en välkänd orange adventsstjärna som hängde i vart och vartannat fönster förr i tiden.
 
Idag är de något mer sällsynta. Jag själv har tre stycken, en och annan äldre dam kanske har kvar sin och så finns de i nytryck. När jag var liten klippte jag ut sådana ur tidningar så fort jag såg dem, satte en sytråd i och hängde upp dem i mitt dockskåp. "Proletärstjärnan" kallas den och jag har skrivit om den flera gånger förr. 
 
Här ser ni det härliga skenet som är svårslaget, enligt mig! Bilderna är från min förra lägenhet, en funkisetta på 55 kvm med bara två fönster, ett i köket och ett i det enda rummet. Jag hade en orange stjärna i varje fönster, förstås!
 
 
 
Seden att hänga en lysande stjärna i fönstret kom från Tyskland till Sverige under 1930-talet och här var det Erling Persson som senare grundade H&M som kom på idén att göra en enkel hopvikbar pappstjärna som var billig och spreds till alla svenska hem via postorderförsäljning under 1940-, 50- och 60-talen. I och med att den kunde nå alla svenska hushåll för en liten peng kom den att kallas "Proletärstjärnan". Inspirationen hämtades från Betlehemsstjärnan i Bibeln. Jag vill definitivt påstå att den banat väg för alla modernare adventsstjärnor, det här var den allra första. 
 
 
Här ligger de ihopfällda. De två översta har lite ålder medan den understa är av nyare tillverkning. Det ser man på papprets kvalitet och på att övergången mellan det orangeröda och det ljust, ljust gula är skarpare än de nyare, som är mer orange över hela ytan.
 
 
Det blir minsann inte jul utan åtminstone en orange stjärna i hemmet! Länge leve den. 
Jag skickar nu vidare till morgondagens bloggare, nämligen Pensionat Granath

Kommentarer
Postat av: RETROknoppen

Mormor hade en mörkröd pappersstjärna, perforerad, när jag var liten som var så fantastiskt snygg men jag har aldrig hittat någon som liknar den(trots att jag har fiskat upp några ur loppislådor, genom åren)
Minns att jag var ofta rädd vad en het glödlampa skulle ställa till det så i nutid känns det befriande med dagens alternativ.
Prolitärstjärnan lyser verkligen trygg och varm i sitt fönster,,,

2013-12-07 @ 01:56:54
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Anna

Jag lyssnade på Ring så spelar vi förra helgen och lärde mig att det egentliga namnet på stjärnan var Glimma kristall :) De är verkligen fina!

2013-12-07 @ 08:44:06
URL: http://ljuva50tal.blogspot.se
Postat av: PoM

Vi hörde också något program om proletärstjärnan. Tindra Kristall kallas den. Ralph Lysell, han med Kobra-telefonen, lär ha designat den då på 40-talet. Visst kunden en glödlampa modell större med E27 sockel, placerad lite snett, skapa olyckor. Värre var det med de, som försökte använda en stump av ett stearinljus, som ljuskälla. Alla sådana problem slipper man idag om man köper en LED lampa, som avger ringa värme.

2013-12-07 @ 10:42:16
Postat av: Maria på tid & rum i Årsta

Kul lucka!
Den här kalendern måste vi ju bara göra om nästa år :)

2013-12-07 @ 17:09:07
URL: http://tidochrum.nu
Postat av: Tant Emma

Så himla fina! Jag ska hålla ögonen öppna efter sådana! :)

2013-12-07 @ 18:26:25
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Postat av: Khina

Håller med dig om att inget lyser så vackert som dessa. Tror att de miste sin efterfrågan just pga. risken att de skulle börja brinna. De borde få en renässans nu med LED-lampor som inte blir varma.

2013-12-07 @ 18:45:05
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Helena

Jag har fyra orangea. I nytryck (tyvärr). Visste inte att den kallades för proletärstjärna. Hursomhelst... Vacker är den.

2013-12-07 @ 23:11:11
URL: http://retro-tokig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0