Helsingborgsmässan 2013.

En stålande onsdag under industrisemestern ringlade kön lång i sundets pärla Helsingborg till vernissagen av stadens välbesökta antikmässa.
 
Jag och min vän Jan (även han bloggare på samma tema, länk till hans blogg här) var såklart där. Mässan hade i år flyttat till nya lokaler och det kokade nästan där inne, både av köplust och förväntan men mest av det högtrycksbetonade vädret utanför. 
 
 
I hallen med dyrgriparna stod två Arne Vodder-sideboard i jakaranda. Ett av dem med Brios små Arne Jacobsen-möbler Svanen och Ägget med tillhörande soffbord..
 
 
..och ett med tre Pulcino-fåglar, formgivna av Peter Pelzel för italienska Vistosi.
 
 
Vidare såg vi en ruskigt snygg matta hängande på en vägg. Prislapp på 7500 kr, har jag för mig..
 
 
..och på tal om ruskigt snyggt, vad sägs om skolplanscherna nedan med svart botten? Minns inte det exakta priset i detta fallet heller men jag tror de låg på ungefär 600-800 kr/st.
 
 
Jag slår alltid ett öga i montrarna med byggnadsvårdstema då jag alltid letar efter krokar, beslag och skruvar med rätt utseende till funkispärlan.
 
 
Då och då dyker så pass unga föremål upp som.. legotelefoner! Helt klart en conversation piece.
 
 
Paret mässingsljusstakar tillverkade av Sölve Carlsson i Helsingborg föll mig precis i smaken, men det blev inget köp av. Det andra på bordet föll mig däremot inte lika mycket i smaken, möjligen kaffepettern då.
 
 
Den limegröna vasen formgiven av Hertha Bengtsson för Rörstrand var något äldre än telefonen ovan, 1950-tal får man anta.
 
 
Sopset i jugend. 
 
 
Vitglaserade fat från Upsala-Ekeby, helt i min smak. Det vänstra stämplat Anna-Lisa Thomson och det högra Mari Simmulson.
 
 
Kombinationerna av föremål är det roligaste med att gå på mässor. Man kan stöta på vad som helst! En precis agom sliten AEG-bordsfläkt tronade ovanpå en knallturkos byrå.
 
 
Herr Judits monter var som vanligt väldigt tjusig och välgjord med mycket mässing, mörkt trä, gamla tidningar, resväskor och industrilampor. Nedan, Nagels förkromade modulljusstakar..
 
 
..och mässans snyggaste lampa, har för mig att den var italiensk och bar en prislapp på ungefär 30.000 kr. Rätta mig gärna om någon vet bättre.
 
 
Just lampor är ju Herr Judit och Brandstationen väldigt bra på.  
 
 
Läckert speceriskåp från 1930-talet..
 
 
..och en liten affär i trä för barn från samma tid. Så otroligt funkis i både form och färg. 
 
 
Jag fick med mig en fin pryl hem från mässan. Kan det vara något vitglaserat från Upsala-Ekeby eller har jag went bananas och börjat intressera mig för något helt annat? 
 
Ni får se vad som följde med mig hem om ni kikar in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Khina

Oj så mycket snyggt men vilka priser!!! Förmodar dock att det fanns både billigt och dyrt... Kul att se det där lilla extra som man inte ser så ofta!

2013-08-25 @ 09:24:12
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Ida Nielsen

Det är så kul att "följa med" på dina mässbesök och liknande! Ska bli spännande och se vad du inhandlade.

2013-08-25 @ 09:36:51
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Peter

Kul att få se bilder från mässan! Har aldrig varit där, eftersom
jag tycker priserna verkar lite väl avskräckande...

Roligt också att få se mattan jag hittade för 50 kr på en loppis säljas för 7500kr :) Undrar om den blev såld?!

2013-08-25 @ 22:25:33
URL: http://www.upsalaekeby.blogspot.con
Postat av: Benny

Kul att se!

Synd att det är så långt till de mässorna i söder som Helsingborg och marknader som Markaryd, annars hade man ju varit en given besökare!

2013-08-26 @ 09:02:58
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Christin

Kul att se dina bilder från mässan.Jag var också där och minns lite av det du visar, bl a dom snygga möblerna på översta bilderna.Köpte bara någon småsak då det mesta är alltför dyrt för min kassa.Var ni även på mässan bredvid?

2013-08-26 @ 11:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0