Sovrummet!

Turen har nu kommit til sovrummet, för ni vill väl se alla rum i funkispärlan? Sovrummet var tidigare mörkbrunt med ett väldigt slitet och dåligt underhållet fönsterparti. Inget av detta kan man idag ana!
 
 
Gardinerna är faktiskt från Lagerhaus, för några år sedan. Brukar ju inte köpa nytt men jag blev väldigt förtjust i mönstret, minns jag. De två sovtäckena från sextiotalet köpte jag på scouternas stora vårloppis för ett par veckor sedan, de är väldigt fräscha, antagligen obetydligt använda. 
 
I fönsterkarmen, två vita krukor med svarta krukfat och ett inramat fotografi på Sandöbron i vackra Ångermanland..
 
 
..och lampfötterna i mässing signerade Bergbom (heja Malmö!) har fått skärmar med Stig Lindbergs textilmönster Melodi med svart botten. Skärmarna tillverkas av ett företag som heter Bergo och jag köpte dem i en lampaffär här i stan.
 
 
Sovtäckena i ett lite närmre perspektiv. Härlig tidsmarkör från sextiotalet.
 
 
Katten jag ärvde efter farmor ska upp på väggen så småningom, jag får väl hänga några..
 
 
..av mina väldigt många plasthalsband på den! Jag har ett i varje nyans och längd.. ungefär!
 
 
Det var insidan av klädkammardörren, det. På utsidan brukar jag hänga min fin-väska. Jag brukar inte köpa dyra kläder eller prylar men kostade på mig en Svenskt Tenn-handväska, för en gångs skull.
 
Mönstret Manhattan ritade Josef Frank under sin tid boende i New York på fyrtiotalet. Den är min skatt och jag är väldigt rädd om den.
 
 
Ryamattorna har hängt med..
 
 
..och det har såklart även alla mina vintageklänningar. Här är fina vita dörrar (som jag har målat) och fina vita väggar (som jag också har målat) som gör en utmärkt fond för att hänga klänningar. Här ser ni två läckerbitar i 100% polyester, en loppad i Sundsvall och en loppad i Paris.
 
 
Notera även de fina dörrhandtagen från husets byggår, 1936.
 
 
Påskduk och gula ljus måste jag ju ha..
 
 
..på min nya fina byrå, precis som sideboardet inköpt i antikaffären M.G Antik & KuriosumHelmfeltsgatan 2 här i Malmö
 
 
Vad tycks? Kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: Benny

Väldigt fint tycker jag! Att det är vitt överallt såg jag först som lite kallt, men med rätt saker så lyfter du fram och gör det varmare/mera färgfyllt. Detta blir toppen!

2013-04-03 @ 09:49:54
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: DeBeer/Erica/Manganiatokan

Dina fina Teakmöbler får det att vattnas i munnen - Stoppa dem i en lastbil och skicka till Stockholm ;-D

Postat av: Johanna P

Är så avundsjuk så jag kunde dö.. ditt sovrum är min dröm, resten av lägenheten är inte dum heller ;)

2013-04-03 @ 11:53:03
Postat av: Retrolux

Så snabb och duktig! Min renovering är ett ständigt projekt med många dagar utan en enda timmes arbetande. Borde se till att jobba minst en timme om dagen men får inte till det. Skynda långsamt får väl bli min melodi...

2013-04-03 @ 11:55:14
URL: http://www.retrolux.blogg.se
Postat av: Helena Högberg

Du har fått det så fint så snabbt! Jag längtar tillbaka till min gamla lägenhet(-46) när jag ser dina försterbrädor i marmor och de andra fina detaljerna!

2013-04-03 @ 13:01:28
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: karoline

så himla otroligt FINT!!!!!

2013-04-03 @ 13:07:18
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: sak

Så otroligt fint! Byrån gör mig alldeles pirrig av lycka :)

2013-04-03 @ 15:13:39
Postat av: göta-petter

Fint, men lite elementfärg skulle inte skada i sovrummet

2013-04-03 @ 15:28:29
Postat av: Ida Nielsen

Jag stod faktiskt också och tummade på täckena på loppisen men visste inte riktigt vad jag skulle ha dem till så de fick bli kvar, kul att se att de fick ett så fint hem :)

2013-04-03 @ 17:28:11
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Sussiesfyndhörna

Så fint det blev, jättekul att se alla vackra detaljer!

2013-04-03 @ 17:40:09
URL: http://sussiesfyndhorna.blogspot.com
Postat av: The Loppers

Vilken urfin byrå du har, vilket hantverk! :)

//Therese

2013-04-03 @ 21:14:32
URL: http://theloppers.blogspot.se/
Postat av: form55

Du har gjort ett jättejobb med all målning! Jag hade tur och fick det gjort av en målare!

2013-04-03 @ 21:32:00
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Linda

Ojojoj så fint du fixat det! Sovtäckena var ju riktigt läckra, gillar mönstret skarpt! Byrån är en riktig skönhet och jag älskar dörrhandtagen! Tänk att du fått det så fint på så kort tid!

2013-04-04 @ 09:05:48
URL: http://porslinan.blogspot.se
Postat av: ♥ LILLADOCKAN ♥

Fantastiskt fint! Älskar samligen med dina halsband och sovtäckena är uuunderbara. Byrån gick inte av för hackor den heller. Du har det verkligen jättefint! :)

2013-04-04 @ 20:22:34
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Majsan

Är faschinerad över att allt det där man hade omkring sig när man växte upp och som man sedan ratade när man själv flyttade hemifrån, nu är så rätt igen.

2013-04-05 @ 11:48:13
Postat av: Christin

Så fint med din tjusiga byrå, katthängaren och allt det andra ihop med snygga välbevarade detaljer som dörrhandtag, element, fönsterkarmar och ljusknappar. Trevlig väska också!

2013-04-05 @ 15:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0