Åkte till Varberg (del 1)..

..häromdagen, och där besökte jag butiken Retro Design som finns i ett vackert trähus på Drottninggatan 37, ett stenkast från kyrkan, stadshotellet och Stora torget.
 
 
Olle som äger butiken tillsammans med Pauline tog emot mig trots att de inte hade öppet, jag hade ju såklart förannonserat mitt besök i fina lilla Varberg.
 
 
Butiken visade sig vara helt i min smak och jag mådde gott över både utbudet och priserna som inte var hutlösa Malmö- eller Stockholms-priser. Som ni ser var det inrett från golv till tak med stringhyllor, bumlingar, funkisklot, teakmöbler, galonklädda stolar och annat godis.
 
 
Intill kassadiskens ena sida stod sekretären/sminkbordet i perfekt skick..
 
 
..och på andra sidan en väldigt läcker liten hallmöbel i lika fint skick. Den ville följa med mig hem och jag ville ta med den hem men jag fick allt motstå, behöver inte den så någon annan som behöver den uppmanas uppsöka butiken! 
 
 
Uppåt väggarna satt snygga klockor och lampor..
 
 
..och på en byrå låg äldre beslag och knoppar. Jag missar inte ett gammalt beslag eller eller en gammal knopp, måste ju förse funkispärlan med tidsenliga detaljer! 
 
 
Jag brukar heller inte missa Luxus taklampor i det här utseendet. Fulländad form!
 
 
Och förresten - heja nordöstra SkåneLuxus låg som bekant i Vittsjö och Ateljé Lyktan som den vita bumlingen kommer från, i Åhus.
 
 
Triss i moderna klassiker, Kay Bojesens djur, stringhylla och Erik Höglunds elljusstake Fantasi för Osram.
 
 
Har ni vägarna förbi Varberg? Inte? Jag rekommenderar i alla fall en utflykt dit, det lär finnas en retrobutik till men den hann jag inte besöka denna gången.
 
 
Ni kanske vill se vad jag fick med mig därifrån? Glöm inte att kolla nästa inlägg då!

Kommentarer
Postat av: form55

Packat med retro! Mest sugen blev jag på Kay Bojesens lunnefågel! Innan de började nytillverka den så var priserna orimliga, men nu borde man ha råd att skaffa en så småningom.

2013-04-18 @ 12:13:24
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Flak

Oj vilket ställe, strinhyllor, teak och härligheter, sånt gillar vi!!

2013-04-18 @ 14:04:41
Postat av: Ida Nielsen

Nordöstra skåne är ju flott! Mvh stolt Kristianstadbo ;)

2013-04-18 @ 19:38:59
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Tobias

såg du vad priset var på den vackra lilla hallmöbeln?

Svar: Hej Tobias! Ursäkta mitt sega svar, har för mig att den kostade 450 kr!
allt det gamla goda

2013-04-18 @ 20:46:32
Postat av: Gunilla

Vilket underbart ställe! Ska verkligen bli kul att se vad du köpte...och hur du kunde gå ifrån alla gobitarna!

2013-04-18 @ 20:53:01
URL: http://gunillas-fynd.blogspot.se/
Postat av: Benny

Härligt att se, verkar ha varit finfina saker!

2013-04-18 @ 22:55:31
URL: http://www.porslinsbloggen.se
Postat av: Christin

Härligt ställe i ett tjusigt hus. Har varit en gång i den andra retrobutiken i Varberg men den här pärlan missade jag.

2013-04-19 @ 14:05:10
Postat av: Tanten på auktion

Oj, så trevligt det såg ut!

2013-04-23 @ 18:56:17
URL: http://tantenpaauktion.blogspot.se/
Postat av: Tulan

Jag dog en smula! Kunde ha tagit hela butiken rakt av. Synd att man bor så himla långt ifrån.

2013-04-26 @ 19:40:42
URL: http://tulan.blogg.se/
Postat av: Stina Petersson - FiSHMAS

En sådan bords/skrivbords lampa, orange, har jag hemma. Men man ser att det fattas lite delar, så som skrämen inuti själva lampan och sedan fattas knappen... Någon har nämligen byggt om och bytt ut sladden och satt en sladdknapp. Men ändå, samma lampa! ;)

2013-04-30 @ 10:48:56
URL: http://fishmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0