Ett lysande inköp, del 2.

Nästa lysande inköp är en julstjärna i plast i en modell som jag inte sett innan. Och man har ju sett en del julsaker! Det är en av mina samlarpassioner, äldre jul- och påskpynt. Den har i alla fall sju lampor, varav en i mitten som är omsluten av genomskinlig röd plast så att det lyser ett mysigt sken.
 
 
Den är något svårdaterad tycker jag, men jag gissar på 1960-tal. Vad tror ni? Den är märkt ELPE AB, HÄLJARP som enligt en uppgift jag fått var namnet på en lampaffär som fanns i byn. Jag köpte den på loppis i Landskrona för 50 kr.
 
Häljarp ligger i mina hemtrakter så att hitta en julstjärna därifrån är häftigt! Jag har forskat litegrann på ämnet men hittar nästan ingenting firman Elpe eller om lampförsäljning på orten eller om andra belysningsarmaturer som bär märkningen.
 
 
Jag kan väl inte vara den enda med en julstjärna från Häljarp, eller? Kanske kan någon som läser upplysa mig! Läcker stjärna, eller vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: RETROknoppen

Jag vet inte något om din adventstjärna men jag vet att jag äger en själv! Tjatade den till mig när jag var på Emmaus i Borlänge för några år sedan. Den var i skylten nämligen. Jag ångrar då inte att jag var så inställsam - den är ju jättefin! :)

2012-09-26 @ 17:43:25
URL: http://www.retroknoppen.com
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Häftig julstjärna. Älskar också julpynt!

2012-09-26 @ 20:20:35
URL: http://Letaretro.se
Postat av: form55

Den var udda och finare än andra liknande som jag har sett. Men det tar emot att tänka på julstjärnor nu när sommaren inte är långt borta.

2012-09-30 @ 23:13:04
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Katarina

Har precis köpt en likadan fast gult hölje. Den heter "Tindra julstjärna" och kostade på ICA 32:- 1972 enligt min förpackning.
Den är verkligen jättefin och jag är också nöjd med mitt köp :)

2013-11-06 @ 18:44:49
Postat av: Iwe Persson

Det var min far Gösta Persson som startade F:a Elpe i Landskrona. I kvarteret Druvan nere i hamnen började han din verksamhet på 1940-talet. Därefter flytt till örja och sedan till den gamla gästgivaregården i Häljarp. Det var mycket legoarbete till dess att man började dälja lampor samt starta egen plasttillverkning och få bl a denna julstjärna. Jag har självgett ex.

2014-02-07 @ 08:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0