Dags för fler fina skyltar.

Det var ju ett tag sedan sist, men under sommaren har jag åkte jag på olika inköpsturnéer med loppisar som mål, och på så sätt fått se den hel del fler äldre skyltar med charm. Stig Johansson i Åhus har ingen skylt, men det behövs ju inte..
 
 
..när man har så tjusiga bokstäver, skir tyllgardin och vasst dörrhandtag!
 
 
Nästa ut är Centralbageriet i Gävle där jag fikade i somras..
 
 
..tätt följt av blomsteraffären i närheten som också hade neonskylt kvar från den gamla goda tiden.
 
 
Folkets Hus i.. ja, var då? Någon kanske vet? I Gästrikland var det i alla fall, kanske Hofors?
 
 
Bäckströms Hattar i Ystad. Rasande läckert.. 
 
 
..och naturligtvis även en helbild på skyltfönstret. Som att stiga in i en annan tid.
 
 
Grannar i centrala Ystad låg även de här två.. 
 
 
 
..och i samma stad finns också kemtvätten..
 
 
..och kaffekoppen.
 
 
Det var nog ett tag sedan ur och glasögon kunde köpas på den här adressen i Bjärnum..
 
 
..men Fridolfs Konditori i Ystad är fortfarande up and running.
 
 
Jag visade aldrig interiören på Folkets Hus Kusten i Stockvik strax söder om Sundsvall, det får bli i ett annat inlägg men en väldigt snygg skylt sitter på fasaden..
 
 
..och man sparade inte på krutet utan smällde även dit en skylt som visar att det fanns kondis där inne.
 
 
Jag blir i alla fall aldrig mätt på fragment från förr.. blir ni? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: khina

Åh, alla dessa fina skyltar från förr. Kommer på att jag sitter och småler när jag läser ditt inlägg.
Kaffekoppen var ju klockren...

2012-10-23 @ 21:58:26
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Skaffaren

Jag lever på fragment.

2012-10-24 @ 00:04:31
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Skaffaren

Den första har jag sett "live", och även en del av de andra. Alla i gott sällskap :-)

2012-10-24 @ 07:31:59
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Clinen

Äskar gamla neonbokstäver från förr!

2012-10-24 @ 10:54:00
URL: http://clinensljuvafemtiotal.weebly.com
Postat av: form55

Nog gillar man gamla skyltar! Och jag har nog nämnt förut att jag vill ha en fungerande neonbokstav hemma på väggen - från en gammal skylt! Ystad verkar vara ett trevligt ställe att kolla runt i. Har tyvärr aldrig varit där.

2012-10-25 @ 21:39:46
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Christin

Jag gillar verkligen inlägg som det här. Skyltarna i Ystad har jag sett men resten är värda en resa.

2012-10-26 @ 16:56:44
Postat av: Maria

Gamla fina skyltar med stolthet och själ :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0