Min härliga helg i Göteborg.

I helgen besökte jag Göteborg och femtiotalsförorten Kortedala där min allra bästa vän och vapendragare E bor. Vi hade ett par fina dagar och hann med några loppisar och vintagebutiker. Solen strålade hela helgen..
 
 
..på alla träden i stan som höll på att skifta färg.
 
 
Vi besökte Bellevue MarknadStallmästaregatan 3 där jag hittade lite smått och gott. Det var full kommers innanför dörrarna..
 
 
..vilket det inte var på Ebbes Hörna (Korpralsgatan 1) i närheten. Inga vassa armbågar. Solen strålade in på både de färgkoordinerade kläderna..
 
 
..och på den gröna soffan i källaren som var lite av ett utropstecken bland övriga trista Medelsvensson-soffor.
 
 
Efter ett litet inköp på ovanstående ställe (vilket ni får se i ett inlägg väldigt snart!) gick vi vidare till Stallgårdens Loppmarknad (Stallmästaregatan 7), som jag fastnade för sist jag besökte den.
 
 
Där fann jag en mintgrön Snapphanegrill från Nilsjohan..
 
 
..och en målning som verkligen liknade Kungen som barn. Visst gör den? På pricken likt, tycker jag!
 
 
Vi hann även med Emmaus BjörkåLinnégatan 9 som nyligen utökat sin butiksyta, och ur deras skyltfönster hade jag gärna tagit med mig lampan.. för tygets skull, såklart. Jag kommer absolut inte ihåg vem som formgivit det men jag har vetat det förut. Någon? Jag känner flera tygexperter, ni vet var kommentarsfältet är!
 
 
Det blir garanterat kö när skyltningen ska säljas.
 
 
E visade mig också Knapp-CarlssonKyrkogatan 34, himmelriket för knapp- och sybehörsintresserade. Som jag själv! Jag hade kunnat spendera ett par timmar här.
 
 
Extra lusftylld blir upplevelsen av den vackra butiksinredningen från 1945.
 
 
Vi gick en sväng i Gatenhielmska kulturreservatet i närheten av Stigbergstorget. Området i Majorna består av träbebyggelse vars äldsta hus dateras så långt tillbaka som 1720-tal. Under 1930-talet räddades husen undan rivningsplaner, och är idag ägda av både privatpersoner och föreningar. 
 
 
Jag hann också kika in på Beyond Retro i Arkaden och fyravåningspalatset Myrorna vid Järntorget, men där var jag alldeles för upptagen med prickiga vintageklänningar i polyester för att ta några bilder. Kika däremot snart in igen, så ska jag visa vad som fick följa med mig hem från Göteborg!

Kommentarer
Postat av: karoline

vad härligt det ser ut!!!!!!!!!

2012-10-10 @ 20:42:30
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: Anna

Nu blir jag nyfiken på dina fynd! Massor av snygga klänningar som vanligt antar jag :)

2012-10-11 @ 05:52:24
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: form55

Det ser ut som att du hann uppleva mycket under Göteborgsbesöket. Har aldrig varit inne hos Knapp-Karlsson, men jag har sett hur det ser ut när jag har gått förbi.

2012-10-11 @ 09:00:27
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Emma

Vilken härlig Göteborgsvistelse. Bra med lite tips på ställen att besöka där.

2012-10-11 @ 09:15:43
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0