Äntligen är den här, Breger-kannan.

Vad ska jag nu önska mig när jag har allt jag vill? Det är frågan. Häromdagen flyttade Carl-Arne Bregers vattenkanna från 1959 i styrenplast för Gustavsberg in här.
 
Den är större än vad man tror när man ser den på bild, svart som synden och lite som.. ett utropstecken i mitt annars snälla lilla ljusblå och mintgröna femtiotalskök. Ormbunken (även den i plast) får allt se upp!
 
 
Carl-Arne Breger föddes 1923 i Trelleborg och avled 2009 i Malmö. Han utbildade sig under 1940-talet på Konstfack (då Tekniska Skolan) och fick sedermera smeknamnet Mr. Plast. 1953 började han arbeta för Gustavsberg som vid den här tiden började utveckla plastprodukter för hushållen och blev en av de stora aktörerna på marknaden.
 
Plasten gjorde under 1950-talet sitt stora intåg i de svenska hemmen med tillverkare som Perstorpsprodukter, Skaraplast, Hammarplast, Stockholms Plastindustri - SPI, Husqvarna Plast med flera. Den numera eftertraktade vattenkannan i styrenplast tillverkades i svart, vitt och rött och producerades bara under några år då tillverkningen var komplicerad och många exemplar läckte eftersom den är består av två sammanfogade delar.
 
Breger var en mångsidig och produktiv industridesigner som även ritat Diavox-telefonen, den orangea cykelsitsen för barn av märket REX som jag (och väldigt många andra) åkt i som liten och glassförpackningen Big Pack.
 
Jag tar nu gärna emot gratulationer kring kannan i kommentarsfältet - vad tycks? Hehe..

Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Grattis! Snygg som sjutton, vill också ha :)

2012-10-12 @ 10:49:48
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: form55

Så äntligen! Jag vet att du har haft en på gång väldigt länge! Bara att gratulera!
Jag har ju en svart och en röd. Missade en vit på loppis som jag sträckte mig efter men en handlare knep den för 50 kr...

2012-10-12 @ 12:19:52
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: katrin

Grattis! Alltid kul när något efterlängtat dyker upp!
Du hittar säkert något nytt att tråna efter, det är ju jakten som är det roliga.....

2012-10-12 @ 16:53:17
Postat av: DeBeer/Erica

Ja inte skulle jag tacka nej om jag fick chansen!!!

Postat av: eli

Gratulerar! Vad ska du nu leta efter...?

2012-10-12 @ 20:17:30
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se
Postat av: Christin

Grattis!Vilken lycka att hitta något man länge velat ha.Säkert finns det något mer...

2012-10-13 @ 11:08:59
Postat av: form55

Nu skall du leta efter en svart Luma ljusbukett. Det vet jag att du gillar.

2012-10-13 @ 18:06:00
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Emma

Wow! Toppenfin :)

2012-10-16 @ 20:38:40
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0