På besök hos en annan retrobloggare!

Under min härliga weekend i Göteborg nyss passade jag på att besöka en annan retrobloggare, Jan med bloggen form55, som har mycket, mycket god smak. Tycker jag. Ni håller säkert med efter att ha sett mina bilder från hans hem!

Vardagsrummet är fyllt med formgivning av ikonstatus. Ni ser här Poul Henningsens Kotten-lampa i megaformat, ett Arne Vodder-sideboard i massiv teak med svartlackerade skjutluckor och ett George Nelson-väggur. På sideboardet en aktningsvärd samling av byggbara sextiotalsljusstakar från tyska NAGEL och en lika aktningsvärd samling med skålar ur serien Entré (den största i mitten med mörkröd insida är svårast att hitta), formgiven av Carl Harry Stålhane för Rörstrand. Tavlan är egenhändigt målad, inte illa pinkat!



Inne i sideboardet finns servisen Colorado i alla delar och färger. Colorado formgavs av Stig Lindberg för Gustavsberg och var i produktion 1955-62. Det finns, som ni ser..



..väldigt många snygga delar i den här serien! Jan har själv gjort ett omfattande och lärorikt inlägg om Colorado-serien som ni hittar här.



Det är inte bara porslin i gömmorna utan även trycksaker, tidningar och priskuranter. Jag hade inte hållit i en så gammal IKEA-katalog innan, trodde inte man kunde hitta dem fortfarande men nu fick jag alltså bläddra i ett exemplar från 1965.



Hela den motsatta väggen upptas av ett imponerande stringhyllesystem med skrivbordsdel, vitrindelar med glas och med svartlackerade skjutluckor, små lådor, tidskriftshylla och naturligvis vanliga hyllplan. Ett stort "- wow!" ekade genom lägenheten när jag såg det här. Det bästa jag sett på länge!

Borta vid fönstret syns en trebent Myran-stol i teak och det är även skrivbordsstolen som kallas Munkegårdsstolen. Stolen ritades åt Munkegårdsskolan i Köpenhamn 1955 och enligt uppgift kommer stolen därifrån. Båda är dansk design i allra högsta klass, Arne Jacobsen förstås.



Samlingen av stengodsserien Domino för Gustavsberg upptar en del av hyllsystemet. Jag är själv väldigt förtjust i den, som gjordes av Stig Lindberg och lanserades på H55-utställningen i Helsingborg 1955.



Högst upp, en grupp enkla snygga svarta träljusstakar, enligt uppgift tillverkade i Japan under 1960-talet och bär namnet UFO.



I ett av vitrinskåpen ytterligare en samling, miniatyrpjäser i stengods. Ovanpå, en Vinda-kruka. Serien Vinda är ytterligare ett alster ur Stig Lindbergs omfattande produktion, gjord 1950-62 för Gustavsberg. Litografin vid krukan är en Lennart Rohde



Häftig 1960-talsskulptur med glasmosaik som pryder sin plats utmärkt. Framför syns två pingviner i mattsvart glasyr, gjorda av Gunnar Nylund för Rörstrand, 1950-tal. Ovanför syns en grupp vaser i klarglas gjorda av Sven Palmqvist för Orrefors, även de från 1950-talet.

Vi ser till vänster några Kay Bojesen-djur och till höger en grupp Gäddgapsvaser, även de signerade Gunnar Nylund för Rörstrand.



Elektronik med läcker form är aldrig fel. AGA-radion i teak från 1957 föll mig precis i smaken. Vaserna ur serien Pungo, Stig Lindberg för Gustavsberg också.



Väldigt läckert vardagsrum om ni frågar mig, soffgrupp och bord ur serien Capri tillverkade av Trensum 1958. Svartlackerad golvlampa i hörnet från Bergboms här i Malmö. Heja Malmö, som jag brukar säga!

På väggen syns ytterlgare ett egenhändigt gjort konstverk i mättade färger. Löparen på bordet är sydd av Stig Lindbergs tyg Pottery som finns i nytryck hos Ljungbergs Textiltryck.



Vid fönsterpartiet står ett set danska satsbord i teak med en samling Krenit-skålar. Insidan bär ju många olika färger, jag hade själv föredragit en med mintgrön insida.. såklart. Golvvasen är signerad Gunnar Nylund, Rörstrand..



..och golvvaserna på andra sidan rummet från danska Holmegaard heter pedagogiskt nog Gulvvase och är formgivna av Otto Brauer, 1960-tal. Spegeln från skånska Luxus är möjligen från samma decennium.



Det är stil på köket också, på köksbordet står två vaser ur Upsala Ekeby-serien Negro, och som ni ser..



..så sitter det en smått fantastisk välbevarad 1970-talstapet på väggarna! Jag hade kanske inte velat ha den här tapeten själv men den är charmig och tidstypisk. Det kunde ju ha varit värre, det kan det alltid.

George Nelsons Ball Klock passar på något underligt sätt ihop med tapeten, håller ni inte med?



Vi avrundar i hallen med några reklamaffischer för läsk. Jag hade verkligen inte tackat nej till den högra.



Det var väl ett samlarhem utan dess like, eller vad säger ni? Ni vet var kommentarsfältet är!

Kommentarer
Postat av: form55

Det blev ett riktigt bra inlägg! Jag kan svara på frågor om någon undrar något.

2012-05-17 @ 01:12:13
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: DeBeer

Hatten av till en mycket seriös samlare :-D många vackra saker finns det hemma hos Form55...... En dröm för en retroälskare!

Postat av: Randiga Tråden

Det är utan tvekan det vackraste av allt. Det är så mycketatt titta på.

2012-05-17 @ 07:01:40
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Lilladockan

Herre guuuud vad fint han har det! Som du säkert kan räkna ut så föll jag för 70-tals-tapeten! :D Nästa gång är du så klart välkommen hem till mig också. Mitt hem är dock lite galnare hehe. Och fyllt av din favoritfärg oranget ;P Jag önskar att jag hade kunnat följa med er på er lopprunda, men jag hade redan lovat bort mig på andra äventyr när Jan frågade.

2012-05-17 @ 09:02:03
URL: http://denlilladockan.blogg.se/
Postat av: Gila

Ja nog är det fin alltid. 70 tals tapeten var riktigt fin! Konstigt att ingen inredningstidning hört av sig till Jan...men det kommer säkert, om J vill förstås.

2012-05-17 @ 09:49:55
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: karoline

guud så mycket fint!!!

2012-05-17 @ 15:32:58
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: form55

Kan tillägga att 70-talstapeten i köket sitter kvar av en ren tillfällighet. Jag gillar den inte och den borde ha tapetserats över för länge sedan, men av olika anledningar har det inte blivit så.

2012-05-17 @ 19:29:49
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Helena Högberg

Åh vilket vackert hem!Det är inte bara det att det är utsökta saker, det krävs en väldig talang att få det att se så vackert ut rent inredningsmässigt. Det är ju inte bara att ställa fram en massa snygga saker huller om buller.Stilrent och supersnyggt!

2012-05-17 @ 22:25:10
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Sanktolof

Wow, vilket hem! Det är det häftigaste jag har sett på länge, utsökt, mycket god smak. Roligt med Ufo ljusstakarna jag köpte sådna i veckan. Vem har gjort skulpturen i smide och glas?

2012-05-18 @ 01:41:45
URL: http://sanktolofs.blogspot.se/
Postat av: Erik

Årets samlare - alla år!



Så hög kvalitet på allt, genomgående. Impad!

2012-05-18 @ 08:02:33
URL: http://faaglarna.blogspot.com/
Postat av: Soffi

Ja, mäkta imponerande verkligen! Jag blir alltid så himla impad av de som kan hålla en sån genomtänkt och snygg inredningsstil, jag är ju mer "folkligt mys-plottrig" typ hahaha!

Och det är det som är så skoj - samma intresse för retro inredning, som visar sig i så många olika skepnader! - Otroligt roligt!

2012-05-18 @ 09:56:26
URL: http://retroschmetro.blogg.se/
Postat av: Lena P

Otroligt smakfullt! Så mycket fint!

2012-05-18 @ 10:17:13
Postat av: Katrin

Har sagt det förr och säger det igen, tjusigt!

2012-05-18 @ 10:25:34
Postat av: Gunillas

Oj, oj...så himla fint! Rena drömmen! Bara njuter av allt fint!

2012-05-18 @ 10:29:20
URL: //http://gunillas-fynd.blogspot.com
Postat av: Monrou's vintage blogg

SV: ja okej, sorry att jag missade det ;)

min fars, sambos, föräldrar jobbar på det museumet i kortedala :)

2012-05-18 @ 11:34:07
URL: http://monrous.blogg.se/
Postat av: Monrou's vintage blogg

Förresten om du kommer till Göteborg igen så går jag gärna med på loppis & second hand shopping! :)

2012-05-18 @ 11:47:40
URL: http://monrous.blogg.se/
Postat av: form55

Sanktolof frågade om skulpturen, och då kan jag informera om att det är dansken Svend-Aage Holm-Sørensen. Och den är gjord runt 1960.

2012-05-18 @ 17:40:34
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Jessica

PUNGO! I en sån där jäkla vacker klunga som jag drömt om i åratal.

Kanske dags att börja förverkliga nu när minsta är 3,5...några år till så känns det säkert att ställa fram...

2012-05-18 @ 23:26:33
URL: http://retrolyckan.blogg.se/
Postat av: Benny

Jag har sagt det förr och kan bara upprepa mig själv, otroligt stilrent och snyggt med ett prefekt urval och en perfekt mängd med grejer.

Jag har själv svårt att sansa mig med när man har så mycket fina grejer, och får inte heller själv välja inredningen utan delar den biten med resten av familjen, vilket ju gör det svårt att uppnå sån perfektion :-)

2012-05-19 @ 13:49:44
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Anna

Ett helt otroligt hem! Tänk att få sitta och titta på alla de där skönheterna varje dag! Jan har mkt god smak! Kul att du var och hälsade på och delade med dig av bilderna :)

2012-05-20 @ 18:35:48
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Linda

Så kul att få se ännu fler bilder från Jans hem, det är verkligen imponerande vackert! Perfekt mängd saker som står framme och varenda detalj passar perfekt in. Kökstapeten var riktigt kul även om jag kan förstå att Jan inte är nöjd med den. ;)

2012-05-21 @ 14:45:18
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Lars

Håller med övriga om att detta hemmet ligger i topp när det gäller god retrosmak. Saknar dock en bild på den fantastiska Stig L-vasen från Nostalgimässan 2010. Jag förstår också att JJ inte är helt nöjd med kökstapeten. Kanske är det flyttplanerna som gör att den är kvar... / Lars

2012-05-23 @ 17:14:47
Postat av: Christin

Gillar det mesta, även tapeten och den tror jag inte han visat på sin blogg. Tack för fint inlägg.

2012-05-25 @ 23:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0