Malmös första vintagemässa, bilder!

Idag begav vi oss till Tangopalatset vid Karlskronaplan. Tangopalatset är en charmig lokal med enorm takhöjd, tunga röda draperier och magnifika takkronor. Funkisbyggnaden (ni ser ju på bilden!) uppfördes 1935 åt Filadelfiakyrkan men är sedan 2005 konsert/nöjeslokaler. Jag brukar gå på wrestlingshower där men idag var det dags för vad som i reklamen beskrivits som "Malmös nya livsstilsmässa med vintage, ekologiskt och rättvisemärkt".

Först var jag en aning skeptisk då jag trodde kanske att det skulle vara (som man stöter på ibland) en del nytt i "bästa retrostil", vilket jag INTE gillar. Jag vill ha äkta vara. Känslan, doften och materialet i ett gammalt plagg eller i en gammal pryl är oslagbar. En äkta känsla är inget som något nyproducerat kan uppnå. 

Men det blir ingen sågning, utan tvärtom!



Trots att inte lokalen är så stor tog det drygt en timme att gå igenom sortimentet.. 



..som visade sig falla mig precis i smaken. Visst förekom det nya plagg på några ställen men jag stödjer gärna små oetablerade designers som gör små upplagor av sin grej.



Det fanns mycket fina klänningar, kjolar, blusar..



..kappor, väskor och sjalar. Jag upplevde att det mesta var 1940-70-tal och jag gillar att det glada 80-talet och ibland även 90-talet inte gjort sitt intåg på den här mässan. Det minns man ju som igår, äldre är jag inte!



Ser ni vilken tjusig 1950-talsklänning min tjusiga vän C står och fingrar på? Jag tror vi konstaterade att den hade getingmidja och även om vi har smärta midjor så har vi inte fullt så smärta midjor som den klänningen krävde!



Så tjusiga plagg för tjusiga tjejer var melodin. Det var smockat med folk under eftermiddagen, mässan var öppen kl. 11-18 idag och håller även öppet imorgon söndag kl. 11-16.



En läcker papiljottfrisyr och en vacker pälsstola.



Lite inredningsdetaljer fanns uppdukat här och var, bland annat det här väldigt tidstypiska syskrinet..



..och plåtburkar som ni ser här.



Bordet strax innanför dörren hade väl valda kultprylar till hemmet för den som kanske vill krydda hemmet med en piggt blommig kylväska, en dansk Sally-burk eller en plåtbricka med rosor.  



Jag hade gärna sett mer smycken, många av utställarna hade en skål med smycken men mycket mer var det inte. Smycken säljer alltid bra, tycker jag. Nästa år skulle det vara roligt om mässan växte! Hoppas den får möjlighet att göra det.

Den undertecknade bloggerskan som fått fribiljett av mässarrangörerna för att de följer hennes blogg hittade lite smått och gott men framför allt något jag letat väldigt länge efter, det kommer i nästa inlägg! Kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad kul med vintagemässa. Ser fram emot att de vad du köpte!

2012-05-27 @ 00:34:59
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: form55

Nästa inlägg låter lovande!

2012-05-27 @ 00:41:56
URL: http://jjform55.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0