Kaffe- och tekannor.

Vi retronördar har ju teman ibland, att vi alla visar samma pryl. Den här gången har det snackats om te- och kaffekannor, och jag har tydligen lyckats samla på mig fyra stycken sådana.

Den första är den heliga dyrgripen som bara står till prydnad. Om jag vore tedrickare så skulle jag med all säkerhet använda den vid finare tillfällen. Tekannan ur serien Berså för Gustavsberg var i produktion 1960-74 och ofta hör man att Stig Lindberg ritade bladdekoren, men i själva verket gjordes den av en man vid namn Krister Karlmark under 1950-talet. Stig Lindberg har dock formgivit servisdelarna, som är av modell LL och fick namnet Bohus.

Tekannan trillade över mig för ungefär fem år sedan i Småland. Min dåvarande chefs mor skulle rensa hemma och hade hört att jag gillade Berså, hon tänkte då ge mig tekannan, lilla smörasken och sockerskålen med lock men jag menade att jag inte kunde ta emot dem utan att ge henne en liten slant i alla fall. Hon kollade upp vad Berså-delarna brukar säljas för och om jag minns rätt så ville hon ha 600 kr för de tre delarna till slut. Det fick hon och jag har sedan dess vårdat min felfria tekanna. Den var aldrig använd, hon tyckte den var opaktisk..



..och av samma kvinna, min dåvarande chefs mor, fick jag också en läcker flätad termos i turkost och gräddgult, märkt KOKHETT på locket. Den ville hon inte ta emot betalning för ens.


En mintgrön Melitta-kanna som det även finns filterhållare till, men en sådan har jag inte. Den här är kommer också från Småland, minns inte riktigt var jag köpte den men har för mig att den kostade 50 kr.



Till sist nytillskottet, loppad i Sundbyberg för 25 kr under min antikhelg i Stockholm. Märkt Skultuna och ett måste i ett 1950-talskök.. eller vad tycker ni? Kommentera gärna en liten rad eller två!


Kommentarer
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Vad härligt att bli erbjuden delar ur Berså :) den är ju så läcker!

2012-03-11 @ 06:48:32
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Gila

Bersåkannan är ju underbart!

2012-03-11 @ 19:56:00
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Daniel

Hej!



Det är första gången jag kikar in och det var väldigt fint hos dig!



Bersåkannan är verkligen snygg. Jag har också haft tur. Jag hittade min på tradera. För 350 kr. Ordet berså fanns varken i rubriken eller inne i auktionen. Det var bara en slump at jag såg den, men nöjd var jag och är fortfarande. Den är jätefin. Opraktisk, men fin.

2012-03-11 @ 21:24:59
URL: http://danielgrankvist.blogspot.com
Postat av: form55

Bersåkannan ser man inte ofta. Den är högst åtråvärd av många.

Och en turkos Melittafilterhållare bör du kunna hitta, men det finns väl flera storlekar?

2012-03-11 @ 21:40:54
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Linda

Vilka fina kannor du visade upp till slut! :)

Bersåkannan får till och med mig, som egentligen inte är så imponerad av Berså, att bli lite avundsjuk.

Och termoskannan var väldigt snygg!

2012-03-13 @ 14:49:57
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Carrå

Underbara kannor :) Berså är ju jätte fina, men fastnade för den i mitten (vet inte riktigt vad jag ska kalla den) men den var jätte fin! :)

2012-03-16 @ 22:40:50
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0