Piet Hein eller kanske Ystad Metall?

Jag grävde fram den här stora ljusstaken på loppis i helgen, och med grävde menar jag bokstavligen! Den låg begravd i en stor kartong med julsaker, längst ner i botten. Jag såg bara en mässingshållare på ett svart skaft och tänkte direkt Ystad Metall och Gunnar Ander men när jag kom hem och började undersöka det närmare leddes jag in på Piet Hein-spåret istället, att ljusstaken skulle heta Karlavagnen och inte alls vara från Ystad Metall.

Piet Hein (1905-96) var en av Danmarks mest kända arkitekter och möbelformgivare, kanske mest känd för ellipsbordet. Hans utbildningsbana korsade så olika banor som konst, fysik och filosofi och Hein har ofta kallats  universalist på grund av sin mångfaldiga bakgrund.



Kanske beror det på Heins vetenskapliga väg till sin konst, som många av hans ljusstakar har uppkallats efter stjärntecken som t.ex. Mars, Venus, Jupiter, Saturnus och inte minst Karlavagnen. Idén till Karlavagnen går tillbaka till hans exil i Argentina under andra världskriget, då han var tvungen att lämna Danmark för att hans hustru var judinna och Hein själv var ordförande för en antinazistisk förening.

Eftersom saknaden av Danmark var stor under hans vistelse där och Karlavagnen inte syns på det sydliga himlavalvet,  utvecklade han ljusstaken Karlavagnen i ett enda exemplar. Den skulle påminna honom om Danmark och lysa för honom under denna mörka period av hans liv. På 1950-talet producerades Karlavagnen i mässing i en mindre upplaga. Senare producerades den av Piet Hein A/S (från 1999). Karlavagnen har plats till sju ljus och stakens enskilda armar kan flyttas så att de kan både stå på en rak linje och i en cirkel. Tack Lauritz.com för dessa lärdomar!

 

Så är min ljusstake en Piet Hein.. eller? Den ska ju ha producerats i mässing och dagens modell är gjord i helstål. Men min svarta i järn då, med ljushållare i mässing, en kopia från Ystad Metall? Armarna på min går heller inte att flytta som det står ovan. Hmm.


Kommentarer
Postat av: Katrin

Bara att gratulera!

Du har hittat " äkta " vara! Visst är det Piet Heins

Karlavagnen.

Makalöst fynd!! Grattis!

2012-03-15 @ 10:33:25
Postat av: Linda

Oh, wow! Den är helt otroligt snygg - och så stor! Nu blev jag verkligen avundsjuk!

2012-03-15 @ 14:24:40
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Prinzessin

Men vad häftig, och ja det ser ut som karlavagnen!

2012-03-16 @ 00:21:38
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Maria

WOW! Helt fantastisk! Grattis till ett superfynd!

2012-03-16 @ 09:57:37
URL: http://loppisgalen.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Oavsett vad det är så är den väldigt snygg!

2012-03-17 @ 12:03:21
Postat av: Gunilla

jätte fin, vilket fynd!

2012-03-17 @ 12:25:48
URL: http://http://gunillas-fynd.blogspot.com
Postat av: Christin

Häftig ! vilket fynd !

2012-03-18 @ 14:36:05
Postat av: Retrolux

En likadan ljusstake går på kvalitetsauktion på dalarnas auktionsverk den 6 maj... Kan ju vara kul att se vad den går för.



(Har ju visserligen inte detaljstuderat, men jag tror det är samma lika)

2012-04-19 @ 14:12:26
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Tora Eliasson

Har också hittat samma ljusstake men svartmålad. Har skrapat bort färg och det är mässing under.Min undring är : har du forskat vidare och fått något svar ??? Min blogg http://glaslera.blogspot.se/ finns ljusstaken till beskådan.....

2014-05-20 @ 08:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0