Lördagsrundan från Sumpan till Söder.

När jag besökte Stockholm nyligen ängnade jag och Jan med bloggen Form55 lördagen åt en stor loppis- och antikrunda. Redan 10.00 var vi på plats i Sundbyberg, då vi hade blivit tipsade om Loppisgallerian (T-bana Sundbyberg, adress Sturegatan 35) som visade sig vara ett trevligt tips.



Vidare besökte vi ett stort tomt Myrorna (adress Sturegatan 36). Det var bara vi som vaknat och orkat oss dit just den här tidiga friska lördagsförmiddagen..



..där fanns ett läckert trebent bord. Skulle kanske kollat under det, vem som hade gjort det. Finns det inte ett sådant bord ur IKEAs sortiment från femtiotalet?



En rundvandring i Sundbyberg gav oss två andra loppisar som vi inte visste om, så ska det vara! Vi hittade även till Stadsmissionens lokala butik, men den fastnade inte på bild.





När vi var klara med Sundbyberg styrde vi kosan mot Södermalm.

Jag älskar Söder och varje gång jag kommer till Stockholm och stiger upp ur underjorden (tunnelbaneuppgången) så känns det hemma och familjärt. En Söder-favorit är Modern RetroWollmar Yxkullsgatan 9 (T-bana Mariatorget)..



..och där leds man via en smal gång kantad med saker, ner i ett garage fullt med bra vintage och prylar från 1950-, 60- och 70-talen.



Vi kollade även in Galon och Lasette rakt över gatan (Wollmar Yxkullsgatan 10). De två butikerna var inte så välfyllda för att ägarna ställde ut på Antikmässan samma helg. Godbitarna hade helt enkelt följt med dit istället. Jag hade säkert kunnat hitta något här ändå, och Jan var sugen på ett väggur.



En annan Söder-favorit är Wigerdahls VärldKrukmakargatan 14..



..som måste vara en av Sveriges bästa retrobutiker! De har ett ypperligt urval.



Keramik av Stig Lindberg, Wilhelm Kåge, Bernt Friberg, Gunnar Nylund, Lisa Larsson m.fl trängdes i det mintgröna skyltskåpet..



..och ett par nya Stelton-termosar hade smugit sig in och placerat sig på det vackra bordet med emaljskiva. Trevlig pinnstol (troligen AB NESTO Nässjö Stolfabrik) också, men dynan hade fått ett piggare överdrag om den varit min.



Någon annat som gärna hade fått vara mitt var Kylex-behållarna i svagt grönt glas. Sådana ska jag spana efter i sommar, för vad hade passat bättre i mitt kök än dem?

Lotus-dekoren har jag också alltid gillat, även om det inte är mina färger (Servisen Lotus, formgiven av Bibi Breger för Gustavsberg och var i produktion 1958-70).



En väldigt snygg skål i fajans, signerad Stig Lindberg.



Jag besökte för första gången Brandstationen (adress Krukmakargatan 22) också, undrar varför jag inte varit där innan? Trendigt butik full med industrilampor, skolplanscher och vackra italienska takkronor..



..vilket jag absolut tror är ett vinnande koncept.





Minns ni Hans Agne Jakobsson-golvkandelabern i det här inlägget? Ungefär samma kraftfulla reaktion fick jag när jag såg den här golvlampan. Något av det snyggaste jag sett, alla gånger! Fy fasen. Tittade inte på lappen, konstigt att jag glömde det.





I närheten av Brandstationen hittade vi också Uppåt Väggarna Second HandRosenlundsgatan 1. Det var så många lördagsshoppare där inne att det var för trångt för att ta upp kameran.



Jag har fler favvoställen i Stockholm men detta var vad vi hann med.. kika snart in igen och lämna gärna en liten kommentar!

Kommentarer
Postat av: Lybtar

oj oj oj så många stop ni hann med på er runda. Roligt med så många bilder. Det lilla teakbordet hade jag gärna lagt rabarber på.

2012-03-05 @ 11:20:44
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: Jenny på La momes Old fashioned

Hehe. Jag tar mig aldrig väg till de här butikerna. Men det är väl så i sin egen stad..



Brandstationen har inte funnits sååå länge, så det kanske är därför du inte varit där?!

2012-03-05 @ 15:24:52
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: Gila

Affärerna på söder har fint utbud och höga priser. Därför är jag sällan där utan håller mig till "riktiga" loppisar. Men håller med om att Wigerdahls värld har fantastiskt utbud.

2012-03-05 @ 19:23:16
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: form55

Fina minnen - tiden gick fort! Ångrar att jag inte åtminstone tog en bild på den där väggklockan! Brandstationen hade flera fina lampor, men prisnivån var hög! Fast jag gillar nog Bacchus bättre än Wigerdahl, även om den sistnämnda är billigare.

2012-03-05 @ 22:13:46
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Linda

Härlig runda ni hann med - köpte du något? :)

Sundbyberg är en favorit hos mig, många loppisar på litet område och just på Loppisgallerian och Myrorna där har jag gjort en del fina fynd. :)

Söder känns mest som inspiration, de flesta ställena du visar här är ju ganska dyra. Men Kylex kan jag bara hålla med om, dem får vi slåss om i sommar! ;)

2012-03-06 @ 11:07:46
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hej! Vad fint! Flera av de där ställena brukar jag också besöka när jag är i storstaden! (Svar på din fråga) Ja, jag älskar mitt kök! Spenderar det mesta av min tid där. Kryddhyllan satt på väggen när jag köpte lägenheten och är en av de stora anledningarna till att jag slog till :) Tack för din fina kommentar!



Kram!

2012-03-08 @ 09:05:19
URL: http://enblommigtekopp.blogg.se/
Postat av: Malin

mysigt med loppis runda :D

2012-03-08 @ 11:56:19
URL: http://eightypercent.blogg.se/
Postat av: Maria på tid & rum i Årsta

Nästa gång kanske ni kommer till Årsta också? :)

2012-03-08 @ 16:12:08
URL: http://tidochrum.nu
Postat av: Merle

god, it's time for me to visit sweden again!!! i want a lot from these pictures!

if you are ever going to kiel by the stena line, please tell me, so we can meet :) I'll show you some nice thriftstores here!

2012-03-08 @ 21:08:49
URL: http://www.troedelhaus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0