Paris del 3; Metrostationer i bästa jugend-modell.

Arkitekten bakom dessa smycken till tunnelbane-entrér som ritades och uppfördes med början år 1900 och syns runtom i centrala Paris hette Hector Guimard (1867-1942). Han arbetade i en stil som på kontinenten kallades art noveau, här hemma jugend.
 
Här ser ni först den lite enklare modellen som är mest förekommande, som vid stationen Ménilmontant på den mörkblå linjen med nummer 2.
 
 
Några stationer har förärats vackra tak som stationen Abbesses, även den på mörkblå linje nummer 2..
 
 
..och likt en påfågelsstjärt breder sig en annan typ av tak ut sig över stationen Châtelet dit man kan åka med en handfull av tunnelbanelinjerna i staden.
 
 
Informationstavlorna bär även de Guimards utformning.
 
 
Fantastiskt räcke, jag blev helt slagen av stolen när jag såg det här för första gången!
 
 
Likt stjälkar som letar sig upp ur jorden står stängerna som håller Métropolitain-skylten.
 
 
Här har vi en senare variant, som blev vanlig på 1930-talet och arkitekten hette Adolphe Dervaux (1871-1945) och de här kallas "candélabre Dervaux". Det finns flera ännu senare varianter men de tycker jag inte om.
 
 
Guimards tunnelbane-entréer är helt klart en av Paris många kvaliteter, som gör att det är en av världens vackraste städer. Kommentera gärna en rad eller två - och snart här på Allt det gamla goda, vad jag köpte i Paris! Glöm inte att titta in snart igen!

Kommentarer
Postat av: Benny

Jag gillar ju jugend/art deco också, så jädra fina detaljer, inte stilrent utan organiskt och fantastiskt! Vårt hus är ju åldersmässigt lite innan jugend, och lite en av en stilblandning. Tyvärr inte så mycket såna fina detaljer i metall, man hade ju gärna haft en sån "levande" trappa/trappräcke, balkong etc...

2012-07-05 @ 13:01:14
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Clinen

Blir inte alls avis på att du varit i Paris och sett så mycket vackert ;) Ser mysigt ut. Får nog försöka få ihop en resa dit någon gång! =)

Postat av: Emma

Jugendstilen är verkligen vacker med sina organiska slingrande former :)

2012-07-06 @ 18:53:20
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: Prinzessin

Här pratar vi riktiga grejer. Jugend <3

2012-07-17 @ 14:49:59
URL: http://prinzessin.blogg.se
Postat av: Gila

Noterade också alla fina t-bane uppgånger...Har du instagram? Har lagt ut en del bilder från min Parisresa där. Inte hunnit blogga om den än....mariaairamcarl är mitt insta-alias.

2013-06-02 @ 10:53:48
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0