Sticka.

Häromdagen hittade jag ett par nya delar av min absoluta favoritserie inom svenskt glas och nu tänkte jag att det är dags att visa upp den lilla samlingen hittills!
 
Det började med den stora skålen på fot är jag bodde i Växjö. Jag köpte den på loppis av en äldre dam som rensat ur skåpen hemma. Jag hade aldrig sett den innan men samma år besökte jag sedan Emmaus lilla butiksby i Björkå utanför Åseda och där stod fler delar ur den här serien och bara väntade på mig.
 
 
Smålands Museum/Sveriges Glasmuseum (även det i Växjö) lärde jag mig att pressglasserien Sticka är gjord på Elme Glasbruk som var verksamt i strax utanför Älmhult 1917-70. Formgivaren hette Carl Olof Borgarp.
  
 
Visst är mönstret läckert? Jag har sedan jag hittade den stora skålen sett Sticka i både klarglas, rött, rökfärgat och violett.

Kommentarer
Postat av: Sussiesfyndhörna

jättesnyggt, har aldrig sett den här serien förut.

2012-07-13 @ 11:59:47
URL: http://sussiesfyndhorna.blogspot.com
Postat av: Helén

Åh vilka läckra glas! Förstår att det är din favoritserie! =)

2012-07-13 @ 12:51:56
URL: http://helensprylar.bloggsida.se/
Postat av: Berit

Har aldrig sett dessa glasföremål men de var läckra.

2012-07-13 @ 13:25:16
Postat av: Clinen

Härliga delar!

Postat av: Benny

De är snygga!
Är det bara denna färgen du vill ha? Tror inte jag har så många delar i den färgen, men en hel del i andra färger.

2012-07-13 @ 16:55:37
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: khina

Jag har inte heller sett dessa här uppe i norr. De var j...igt vackra. Kan tänka mig de i violett...

2012-07-13 @ 23:21:54
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Ja, visst är den snygg! Jag har 12st av den i grönt, violett och klarglas. Dom har alltid funnits hemma hos mina föräldrar under alla år. Min mamma gillade dom inte för dom tar så mycket plats i skåpen. Så blev glad bara jag tog dom!

2012-07-14 @ 16:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0