Jag älskar Amazoner..

..och har alltid gjort. När jag var liten och absolut inte kunde veta att mitt hjärta i avlägsen framtid skulle klappa väldigt hårt för 1950/60-talsformgivning gillade jag redan Amazoner och skrev till och med en dikt tillägnad Volvos mesta kultbil!
 
 
Kultbilen och tillika exportsuccén Volvo 121 eller Volvo Amazon som under 14 år i produktion och med närmare 700.000 bilar tillverkade, lanserades hösten 1956 och kostade då 12600 kr. Tänk att vara ett ungt nygift par på den tiden och kanske köpa en äggskalsfärgad Amazon som sin första bil för att sedan semestra i Sverige med den.. det, ni!
 
Fem år senare, 1961, kom en tvådörrarsmodell och 1965 en femdörrars kombimodell. Amazonen blev Volvos första bil som kunde fås med högerstyrning efter högertrafikomläggningen 1967 och 1959 blev den världens första serietillverkade bil med trepunktsbilbälten som standardutrustning.
 
Lärorika eller inte, kommentarer kring min favoritbil uppskattas varmast!

Kommentarer
Postat av: daniel

Jag har alltid drömt om en Amazon, eller en P1800. Men en Amazon känns mer uppnåeligt. Ett tag hade en på gång, men backade ur när det skulle bli köp. Istället fick (!) min morfar den (den hade tillhört hans syster).

2012-07-19 @ 12:32:20
URL: http://langreiniskogen.blogspot.se
Postat av: Flak

Jag har aldrig ägt en Amazon men har kört dom och även åkt i en svartvit som liten och dom är lite av kulturbärare för den svenska folksjälen...dessa vackra Amazoner!

2012-07-19 @ 22:57:42
URL: http://nostalgimacken.blogspot.com/
Postat av: form55

De första årsmodellerna hade ju svarta tak!

2012-07-22 @ 23:20:55
URL: http://jjform55.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0