Förtjusande Åhus.

Jag rekommenderar varmt den gamla fina badorten Åhus som ligger på Skånes östsida, dit man lämpligen tar sig från Kristianstad med buss 551. En järnväg slingrade sig genom landskapet på väg dit men persontrafiken på Åhusbanan (där det förr gick speciella badtåg från Kristianstad) lades ner redan under det tidiga 1960-talet.
 
 
Bebyggelsen kring torget bjöd på miljöer som hämtade ur en Astrid Lindgren-saga.
 
 
  
 
I källaren på Köpmannagatan 28 ligger Åhus Antikt & Kuriosa, en riktig skattkammare! De två rummen var fyllda med allehanda föremål främst från 1900-talet.
 

Såklart fanns det minst en Bumling från Ateljé Lyktan. Jag tänkte besöka deras gamla fabrik men fick reda på av damen i butiken att det var en bra bit att gå och med tanke på den väldigt trista väderleken för dagen valde jag att avstå.
 
 
Det fanns gott om porslin, jag blev sugen på alla möjliga snygga tallrikar..
 
 
..och det fanns delar ur Upsala-Ekeby Gefles servis Neptun som jag samlar på, men med gult band och inte grönt som jag vill ha. Den syns här på nedersta hyllan.
 
 
Jag hittade inga Singoalla-bestick men annars var det verkligen inte ont om den varan.
 
 
Fina emaljföremål..
 
 
..och plåtburkar.
 
 
 Utbudet av lampor kollar jag gärna igenom..
 
 
..och krukavdelningen fångar alltid min uppmärksamhet, som ni kanske vet! Man kan inte få för många snygga femtiotalskrukor. Jag hade gärna lagt vantarna på den gröna, nummer två från vänster i bild och den vita Vasa-krukan längst till höger i bild.
 
 
Jag gick sedan vidare till torget. Efter googling fann jag att det skulle ha öppnat en vintagebutik (adress Torget 11) där för bara en vecka sedan, och den blev såklart mitt nästa mål.
 
 
Tänk att en utsökt vintagebutik finns i lilla Åhus, är du i krokarna så missa inte den!
 
 
Rader av snygga skor och hyllor fulla med gardiner och stuvbitar i välbevarade retrotyger.
 
 
 
Den trevliga ägarinnan berättade att hon hade hållit på med vintage i tjugo år, vilket syntes på hennes chica, kvinnliga och färgglada utbud.
 
 
Jag köpte inget eftersom jag som bekant nyss varit i Paris och fyllt på både mitt förråd med klänningar och smycken. 
 
 
 
Behövde man av någon anledning vänta så bjöds det på kaffetår ur den flätade TV-kannan och litteratur i form av Annette och Bonniers Veckotidning.
 
 
 
Vädret var som jag tidigare skrev inte så roligt, annars hade det kunnat bli många fina miljöbilder. Det regnade så att jag inte ville ta upp kameran..
 
 
..men för en skir gardin bakom ett illa underhållet fönster kunde jag inte låta bli. Kameran överlevde..
 
 
 ..och tänk att återvända en vacker sommardag istället. Det ska jag nog göra!

Kommentarer
Postat av: ida

Kul med lite Åhus, är själv från Kristianstad. Ska ta mig en titt bland klänningarna vid tillfälle, ser spännande ut.

2012-07-23 @ 08:57:00
URL: http://hejaida.com
Postat av: Randiga Tråden

Underbara, underbara bilder jag tillbringade mina somrar som barn i Åhus. Dessa underbara sandstränder. Nästa gång jag kommer till Österlen ska jag kika in i den roliga affären, så mycket fint som du visar.

2012-07-23 @ 09:03:06
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Helena Högberg

Å, vilka ställen, ser otroligt mysiga ut!

2012-07-24 @ 00:42:36
URL: http://loppisloella.blogg.se
Postat av: Linda

Ooooh, den lilla gröna klänningen hade varit perfekt när jag ska gå på bröllop i höst! Synd att Åhus ligger så långt bort...

2012-07-26 @ 22:04:21
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0