London del 1 - marknaderna i East End.

Under söndagsmorgonen exploderade gatorna i östra London av mer eller mindre planerade marknader. På nästan varje gatsnutt hade folk lagt ut lakan och stod och sålde sina utrensade prylar från vinden. Kallt som tusan men fint var det när jag ensam strosade runt i kvarteren kring Brick Lane och Shoreditch High Street.

Den som har barn kunde fynda ett läckert lekhus i trä med garage (kanske var det en brandstation?) från 1950/60-talen, i bilden nedan till vänster..



..men fynd i övrigt var det ont om. Problemet med dessa marknader var att det inte alls var renodlade loppisar, utan loppisprylarna delade liksom ytorna tillsammans med ny elektronik, indiska kläder, plastleksaker, fiskstånd, blomstånd, billiga skönhetsartiklar, toalettpapper på bal..



..och afrikanska trummor med oklar ålder.



Men jag ska inte klaga! Loppisprylar dök visst upp här och var..



..på trottoarerna. Häftigt. Mannen på bilden sålde av lite skor.. och två jackor.



Jag hade rätt höga förväntningar på Old Spitalfields Market som är inomhus i ett helt kvarter med tak byggt över. Men jag kanske gjorde ett stort fel.. vi gick förbi den på lördagsmorgonen på väg till ett annat lördagsnöje (inlägg kommer om det också) och sedan kom jag tillbaka på söndagen för att verkligen gå på den.

Jag upplevde den inte alls särskilt intressant när jag väl var där, det fanns nästan bara nya saker. Ett par vintagestånd fanns, men mest med pälsar, pälsmössor och skinnjackor. Någon enstaka vinylhandlare.

Tog några bilder på lördagsmorgonen när vi bara gick förbi, skulle gått där då istället ju! När jag studerat dessa bilderna närmare ser jag ju att det är såhär det ska se ut.



Kanske stod retrohandlarna på någon annan loppis på söndagen, som inte jag kände till?



Att gammalt och nytt verkligen samsades i London är väl dessa bilder ett utmärkt exempel på. Det genuina, mysiga och rejält nedgångna, sida vid sida med det väldigt vräkiga och påkostade.





Mer London följer! Ni vill väl se vad jag mer besökte och vad jag inhandlade under resan?
Kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: Linda

Kul! Jag har aldrig loppat i London - men ska se till att kika på dina Berlin-inlägg igen innan jag åker dit i maj. :)

Och självklart är jag nyfiken på att se vad du köpte!

2012-01-31 @ 13:13:11
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Jenny

Kul. Jag har aldrig varit i London, men det verkar ju spännande nog. Ser fram mot att höra mer om inköp!

2012-01-31 @ 14:22:59
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com
Postat av: form55

Jag har bara varit i London en gång och det var några år sedan. Då hann jag inte kolla efter loppisar eftersom jobbet hade skickat dit mig på kurs. Men nu kanske jag blir sugen att åka dit igen, och kolla in loppisarna.

2012-01-31 @ 20:05:52
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Anna

Åh vad roligt! Det var alldelens för längesedan jag var i London! Ska bli kul att se vad du köpte! :)

2012-01-31 @ 21:17:42
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Prinzessin

Vad fint, jag vill med åka till London, eller var som helst.

2012-02-05 @ 20:22:33
URL: http://prinzessin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0