Besök hos Svenskt Tenn.

Hej och hå vad blåsigt det var, hej och hå vad mycket folk det var men jag har i alla fall för första gången i mitt liv inträtt i himmelriket, Svenskt Tenns butik på Strandvägen 5 i Stockholm. Ville inte gå därifrån..



..som ni säkert förstår! Vem som helst som uppskattar form och färg hade mått bra av ett besök här.



Lokalerna öppnade nyligen efter en omfattande renovering och var enligt mig, väldigt väl tilltagna. Man gick snudd på vilse! Men så är det också deras enda butik, varför de inte har butik i både Göteborg och Malmö är väl underligt?





Svenskt Tenn grundades 1924 av Estrid Ericson (1894-1981) och har sedan 1927 funnits på samma adress som idag. Ericson var en ung teckningslärarinna och började först med att formge tennföremål tillsammans med Nils Fougstedt, men i början av 1930-talet utökades sortimentet alltmer och man började arbeta både med mässing, silver, möbler för både inom- och utomhusbruk, tapeter, textilier, belysning och glas.

Idag finns likväl tändsticksaskar som papperskorgar att köpa hos Svenskt Tenn.



Ser ni vilken underbar textilavdelning..



..och tapetavdelning (från vänster först en liten skymt av Vårklockor, sedan Paradiset med både vit och svart bakgrund, Krysantemer i lite olika färgställningar och till sist Eldblomma).



Det fanns en egen avdelning för lampskärmar..



..och för kuddar. De flesta textilierna designades av Josef Frank men elefantmönstret som många förknippar med Svenskt Tenn är Ericsons eget mönster, ispirerat av resor hon gjorde till Afrika.

Idag känner nog alla inredningsintresserade svenskar till namnet Josef Frank, då man inte kan bläddra igenom ett nummer av Elle Interiör eller Residence utan att han dyker upp. Den österrikiskt födde formgivaren och professorn i arkitektur, Josef Frank (1885-1967) anställdes hos Svenskt Tenn 1934, Frank och Ericson samarbetade intensivt under en period på över trettio år och än idag känns Svenskt Tenns möbler och inredningsdetaljer som väldigt moderna och tidlösa.



Det brukar sägas att Josef Frank ritade alla möblerna och textilierna, och Estrid Ericson hade sinne för att exponera hans underbara formgivning.



Ovanför fåtöljen i mitt favoritmönster just nu av Frank, Tre Öar i Svarta Havet hängde..



..originalteckningarna på många av hans möster. Här, Manhattan från 1946. Tre Öar i Svarta Havet är hela tio år tidigare, formgivet 1936. Tänk er en sådan färgklick i land med magerår, fattigdom och trångboddhet.



Jag skattar min handväska i tyget Manhattan högt. Har haft den i lite drygt ett år, nästan varje dag. Sätter den aldrig på marken, aktar den för bilar som kör förbi skvättande vattenpölar när man står vid övergångsställen och så vidare. Dyr var den, men ack så fin!



Det brukar också heta att Estrid Ericson var väldigt förtjust i att göra vackra dukningar, här en dukning från butiken i lördags, säkert inspirerad av hennes. Ljusstakarna i par heter Tre Kulor och formgavs för Svenskt Tenn av kände silversmeden Sigurd Persson. Den höga ensamma ljusstaken heter kort och gott Kulan och ritades av Ericson själv.



Stolen 1165 i mahogny med detaljer i rotting, formgavs av Josef Frank 1947. Håller än idag, eller vad säger ni?



Soffa i ett av Josef Franks tidigaste textilmönster, Mirakel. På bordet den trearmade ljusstaken Vänskapsknuten som han ritade 1938.



Behöver man inte ett paket servetter så kanske man behöver skrivbok, musmatta, kortlek, grytunderlägg, grytvante, skärbräda eller bordstablett? Det fanns som sagt det mesta för att försköna hemmet här.



Släng gärna in en kommentar eller två, vad tycker du om Svenskt Tenn? Visst hade man kunnat inreda hemmet uteslutande med deras fantastiska saker? Jag hade kunnat det i alla fall!

Det blir absolut fler besök på Strandvägen 5!

Kommentarer
Postat av: Soffi

Åh Mums säger jag bara! - Där gick du bra länge, länge va? Hade nog själv kunnat spendera en hel dag där o bara njutit :)

2012-02-24 @ 11:32:09
URL: http://retroschmetro.blogg.se/
Postat av: Jenny på La Mômes Old fashioned

När jag ser de där bilderna är det som att jag tror att Svenskt tenn är det enda jag behöver, men likväl aldrig kommer att få.

2012-02-24 @ 19:39:25
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: form55

En affär i Göteborg hade aldrig funkat. Här är inte folk så fina av sig - de allra flesta kör med IKEA. Har inte tänkt på hur fint och originellt mönstret Manhattan är förrän nu! Bra val!

2012-02-24 @ 21:05:41
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Siri

Jag är Svenskt Tenn-besatt:) Uppvuxen i ett hem där föräldrarna mest har möbler/grejer därifrån så det är väl därför! Min man brukar sucka när jag kommer hem med något nytt från S.T och uttrycka det så trevligt - "det ser ju ut som Svenne Tenne har spytt här hos oss"... haha! Men tygerna, ljusstakarna, brickorna m.m är så klassiska och passar så bra ihop. Min dröm är att köpa Liljevalchsoffan i Celotocalis eller Teheran.

Jag har samlat på mig fem S.T smålandskassar och en påsväska i tyget Dixieland som vi har som skötväska nu.

Nörd va´de här!!

ha en fin helg!

2012-02-25 @ 17:02:13
URL: http://www.sirchen.blogspot.com/
Postat av: Gila

En väska är alltid en investering ;-) det är mitt mantra. Trevlig söndag!

2012-02-26 @ 10:39:50
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Karoline

jag önskar såå att jag ägde en manhattan-väska jag med!!!

2012-02-26 @ 11:29:52
URL: http://www.karolinesvintage.se
Postat av: Linda

Har faktiskt bara varit där en enda gång, trors att jag bott här i åtta år... Nästan så jag skäms. Men det är nog mest för att skydda min ekonomi... ;)

2012-02-26 @ 19:23:11
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0