Inköpen från min Stockholmsweekend!

Under min härliga Stockholmsweekend blev det naturligtvis några inköp. På Antikmässan blev det två inköp, först hittade jag en vacker vas (med väldigt svårtydd märkning, vet du vem som gjort den, upplys gärna oss andra!) i ljus matt glasyr som harmonierar fint med mina andra vaser. Vit keramik är grejen!



Den fick speciellt en vän direkt, på sideboardet.



Raskt efter vasen fann jag ett helt bord med Berså. Som ni kanske vet, så är Berså alltid överrepresenterad på mässor och i antikaffärer så när jag ser det kan jag lätt bara gå förbi. Men inte den här gången, för jag har ju sedan länge haft en ensam pepparströare och den har allt högre viskat om att den vill ha en partner. Så det fick bli en saltströare! Fick den för 250 kr, såg den på ett annat bord för 770 kr. Så ett rätt bra pris, eller?



I fredags kväll var vi ett gäng bloggare som sågs och köpte/bytte prylar. BennyPorslinsbloggen hade åkt från Dalarna med bilen full av prylar och Jenny upplät sin fina femtiotalslägenhet för ändamålet, vi som fick komma är nog alla tacksamma för detta mycket trevliga arrangemang!

Som ni kanske vet, så är vita krukor min grej. Hade informerat de deltagande i köp/byt-träffen om detta, vilket resulterade i att jag fick tre väldigt trevliga sådana (en märkt EKEBY, de andra två omärkta) med mig hem.





Och ett vackert rosmönstrat tyg, som ska bli soffkuddar.



Jag som gillar allt som är svartvitt och grafiskt, var ju tvungen att ha dessa två assietter, märkta CLEO och Upsala-Ekeby Gefle.



Några små serveringsfat i porslin, härliga pastellfärger som passar i mitt kök.



Inspirerad av senaste numret av Hus&Hem RETROs special om kaffekannor så köpte jag mig en egen för 25 kr i lördags under loppisrundan. Den är från Skultuna och rymmer 1,75 liter. Klart man ska kunna bjuda på kokkaffe i femtiotalsköket!



En väldigt funktionalistisk förkromad vägghängare. På baksidan har någon skrivit..



..något svårtytt, men datumet 12/7 -47 och signaturen EM framgår i alla fall. Undrar om det var när man satte upp den eller tog ner den.



Hittade också en vas, tyckte den såg ut att vara av god formgivning när jag fann den bland en massa bråte..



..vände på den och då såg det ut såhär. Jag ska känna lite på det, men jag tror den är till salu. Jag är inte så förtjust i formen.



Vilka ställen vi (jag och Jan med bloggen Form55) besökte under vår lördagsrunda kommer i ett eget inlägg, kika gärna in snart igen. Och en kommentar är välkommen!

Kommentarer
Postat av: eli

Finfina saker! Den lilla hängaren ät söt, undrar vem som skrev på baksidan...

2012-02-23 @ 11:09:45
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: form55

Jag känner igen alla sakerna sedan förra helgen. De vita vaserna passar bra ihop. Och använd inte Autosol på kaffepannan - det repar så det kommer att synas.

2012-02-23 @ 12:13:51
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Åh! Svarta Cleoassietter! Jag har ett par svarta Cleokaffekoppar som jag älskar. Cleo är väldigt ovanlig i svart. Jag har aldrig sett något mer än de jag hittade och dina assietter nu, varken på Tradera, någon antikaffär eller på någon retroblogg.

2012-02-23 @ 12:23:59
URL: http://kerstin.kokk.se/
Postat av: Benny

Nu när du fått tag på assietter saknas bara resten av Cleo-servisen, en verkligen fin och grafisk dekor i svart/vitt. Om du kollar in bland mina koppar så ser du hur kannorna och det andra ser ut, Gefle, modell E ska leta under. Jag har inte många delar i den varianten av Cleo ännu, bara den med flytande blå.



Jag glömde en sak som jag tänkte att du kanske velat haft, hittade den långst ner i en kartong när jag kom hem, men vi får ta det vid tillfälle :-)

2012-02-23 @ 14:00:01
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Linda

Så fina saker, de små skålarna i olika färger är jättelckra! (Hade inte du slagit till så hade de nog hamnat hos mig, fast jag inte har plats...)

Hängaren var också kul, det är så kul med små noteringar och anteckningar på gamla saker som får en att fundera på vem som haft dem förr...

2012-02-23 @ 14:32:04
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Retrolux

Skultuna, det självklara valet. Kommer du hit någon gång ska vi besöka bruket... (Ja, ni andra bloggare är också välkomna!)

2012-02-23 @ 15:48:05
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: merle

hej!

I'm in love with the bersa salt 'n pepper from stig lindberg! great!



best wishes

merle

2012-02-23 @ 18:55:15
URL: http://www.troedelhaus.blogspot.com
Postat av: Lampedusa

Glöm inte vem det var som tipsade om loppisen där du hittade kaffekannan och Larholm-vasen <_>

2012-02-23 @ 23:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0