Antikmässan i Älvsjö, del 1.

Vi har en livslång kärlekshistoria, jag och Stockholm. En grej tillsammans. Det har jag ju (som ni kanske förstått) med många städer och platser, men Stockholm är min favoritstad. Åkte alltid dit förr i tiden utan pengar men med viljan att upptäcka. Tog långa promenader genom staden ensam och bodde på kompisars soffor och då tror jag fröet för vår livslånga gnista såddes. I alla fall, nu ska jag inte spinna iväg för långt på detta tema, men kompisarna bor inte kvar i Stockholm idag så det har blivit långt mellan besöken i vår underbara huvudstad under de senaste åren.

Tills nu. Jag har nämligen varit på weekend i min älsklingsstad!

Någon som kan gissa vad jag gjorde där? Jo jag har gått på Antikmässan..



..i Älvsjö med presspass, och fredagen började lovande med en väldigt vacker promenad mellan tågstationen och mässan.



Mässan var väldigt stor och väldigt välbesökt, men bland alla människor lyckades jag snabbt hitta både blågrönt glas..



..och Berså-delar!



En utställare med mycket trevligt sortiment som jag brukar kika länge hos på alla mässor, hade med sig många små äldre kryddburkar i plåt..



..och på tal om burkar. Tre glasburkar till Reda-kryddhyllor dök jag på i en av några få shabby chic-montrar. Som väl är, var de inte så många den här gången. Shabby chic-montrarna, alltså.. inte burkarna!
De här ser man vanligtvis med röda lock, trevligt att se dem med blå för en gångs skull.



En läcker taklampa, jag skulle gissa på Orrefors, 60-tal.



De här häftena skulle man gärna lagt vantarna på, men jag är inte säker på att de var till salu. Och någon som är expert som läser, är det priskuranter eller produktblad?



Hatthyllan nedan är den snyggaste jag sett, eller vad tycker ni? Gjord i mässing med vita och svarta plastlinor.



Här har vi en annan favoritmonter jag alltid kikar länge hos på mässorna. Enebybergs Antikbod har alltid vackra jul- och påskkort, affischer, klippdockor och pappersbonader för köksväggen.



Smycken fanns det gott om..



..och Arne Jacobsen, Josef Frank, Estrid Ericson och pinnstolar från otaliga möbelfabriker på Sydsvenska Höglandet.



Det fanns mycket mer på mässan, vi tittar lite till på utbudet i nästa inlägg så kika snart in igen!
En kommentar eller två värmer som vanligt!

Kommentarer
Postat av: form55

Trevlig mix på bilder som vi inte har sett på de andra bloggarna! Ser fram emot fler!

2012-02-20 @ 12:11:07
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Anna

Håller med Jan, kul att se saker som ingen annan visat :)

2012-02-20 @ 16:22:37
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Jenny på La Mômes Old fashioned

Fina bilder! I montern med priskuranter eller vad det nu är så skymtar man en Nils Karlsson Pyssling-bok i övre högra hörnet. En likadan finns hos min mamma, hon har kvar den sen hon var liten.

2012-02-20 @ 19:01:32
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Vad många fina saker! Jag önskar jag vore där.

2012-02-20 @ 19:53:51
Postat av: Linda

Kul att du fotat så många olika saker som jag missade! Gamla smycken är en favorit hos mig och jag stod och pillade mycket och länge på dem men tänkte aldrig på att fota...

2012-02-23 @ 10:30:47
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Johanna

Sebastian var även i huvudstaden samma helg som du, men av helt andra anledningar.

Jag är avundsjuk på er båda, spel och antikmässa.. mutter mutter

2012-02-24 @ 01:17:26
URL: http://prinzessin.blogg.se/
Postat av: Helly

Men åh, dit måste jag ju åka! Ser ut som värsta bästa drömmen ju!

2012-02-29 @ 23:10:06
URL: http://dreamofhorses.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0