Du och jag, Dalarna! (Del 3)

Vi dröjer kvar lite, lite till på Boställs Antik utanför Alfta (inte Dalarna, jag vet!), som jag visade i det förra inlägget. Här är några läckra servisdekorer jag var tvungen att föreviga. Den rosmönstrade namnlösa, som butiksinnehavaren tillskrivit Rörstrand..
 
 
..och Gefle-dekorerna Ax, Dill och grön Safari. Fröjder för ögat.
 
 
Jag tänkte även visa er vad vi besökte i Sundsvall och trakterna däromkring (inte Dalarna, det heller!). Strax utanför stan låg stället med..
 
 
..alla de små bodarna på tomten.
 
 
En av dem var en renodlad jul-bod vilket fick mig att jubla glatt! Jag älskar ju äldre julpynt.
 
 
Inne i Sundsvall fann vi Klenoden Antik som hade..
 
 
..Stig Lindbergs, Lisa Larsons och Marianne Westmans alster..
 
 
..blåvita syltkrus och plåtburkar, men det finaste av allt..
 
 
..var nog de gamla trälådorna. Jag är svag för trälådor med text som visar dess ursprung.
 
 
Söder om Sundsvall stannade vi till i Svartvik där det låg en fyr. Trodde jag. Men nu vet jag bättre, det är ett vattentorn och ett av Sveriges äldsta. Under kriget användes det av militären för att spana efter fienden. Häftigt!
 
 
 
Den lilla byn bjöd också på antikt och kuriosa i flera olika byggnader.
 
 
 
Missa inte det här om ni är i trakterna! Svartvik ligger ungefär en mil söder om Sundsvall längs E4.
 
 
Jag ville ta hem den översta skylten, men den satt tyvärr fast väldigt hårt.
 
 
Ett antal stopp senare styrde vi kosan längs E4 hemåt - söderut. Jag önskar att jag får återse allt det jag visat er, någon gång snart igen!
 
 
Missa inte de följande inläggen, jag tänkte visa allt jag köpte under resan och så det snyggaste Folkets Hus jag sett, det finns i Stockvik och heter Kusten. Kika snart in igen och kommentera gärna en rad eller två!

Kommentarer
Postat av: eli

Härligt att få uppleva resan igen. Stället i Alfta var som en godisbutik.

2012-08-06 @ 09:37:29
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se
Postat av: form55

Tack för att du tog så mycket bilder! Detta inlägg (och de andra från resan) kommer jag att titta på i vinter när resesuget blir som värst :)

2012-08-06 @ 13:30:24
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: Linda

Härligt att få återuppleva allt igen genom dina bilder. :) Ser verkligen fram emot ditt inlägg om Kusten, där fotade jag alldeles för lite.

2012-08-06 @ 14:09:35
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Lena

Jättekul att få se bilder från er resa. Ni verkar har sett en hel del och haft det riktigt trevligt:). Och jag väntar med spänning för att få se vad du handlade!

2012-08-06 @ 18:09:11
Postat av: Yvonne

Åh vad många fina bilder du tog!
Tack för att du delade med dig!
Jag längtar redan till nästa sommar!

2012-08-08 @ 15:02:49
URL: http://50-talskeramik.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0