Du och jag, Dalarna! (Del 2)

Dags att visa alla loppisarna vi besökte! Två inlägg blir det på ämnet. Vi dammsög som jag berättade i det förra inlägget ungefär fyrtiofem olika loppisar. Långt ute i obygden tycker jag helt klart att det är mest spännande.. men kanske inte så fyndtätt där heller, då en retro- och antikvåg har svept över vårt land och gjort medel-Svensson medveten.
 
 
Kunduttalandet "Varför är det så billigt här?" från 2000-07-04 förvånade oss då vi inte tyckte det var så billigt, direkt. Kanske har det hänt mycket på tio år, även i det djupaste av Dalarna.
 
 
Jag studerade utbudet av filmisar..
 
 
..och smycken i hos Pingstkyrkans Biståndscenter i Sandviken..
 
 
..samt spanade in lite turkost pressglas och en läcker prickig förvaringsbox hos en närliggande konkurrent men avstod.
 
 
Precis innan stängningsdags hann vi in på en stor, trevlig loppis med en snygg butiksdisk. Fråga mig inte var den låg.. för det vet jag inte!
 
 
Den här affischen mot en mintgrön vägg i en något fuktig sommarstuga, oslagbart!
 
 
Det var ju faktiskt loppis i stationshuset i Ovanåker som jag skrev några rader om i förra inlägget. En häftig miljö.
 
 
 
Äntligen har jag besökt antikmarknaden på Knektplatsen i Rättvik, vars annons jag sett under många år på de sista sidorna i Antikvärlden. Åh, dit vill jag, har jag alltid tänkt och i år fick jag möjligheten.
 
 
Det fanns många säljare med trevlig kuriosa, nättare möbler och snygga lampor. Jag köpte en vintageklänning och några fickalmanackor, det får ni se i ett inlägg snart..
 
 
..och från Rättvik till Alfta i Hälsingland, en av resans höjdpunkter. I en anonym röd lada i skogen finns smått fantastiska Boställs Antik. Ägaren var inte hemma när vi kom indundrande på gårdsplanen i två bilar..
 
 
..men en snäll granne fick lov att öppna åt oss och där inne uppenbarade sig ett komplett porslinsmuseum med butik. Det var något i hästväg! Ett stort antal servisdekorer från Gustavsberg, Rörstrand, Upsala-Ekeby och Gefle fyllde väggarna..
 
 
..och det som inte satt på väggarna eller var inlåst i montrar, var till salu.
 
 
Tur att grannen öppnade för de tjänade allt en liten hacka på oss.
 
 
Det här var långtifrån allt, ett nytt inlägg kommer snart med vad vi mer besökte för ställen! Missa inget utan kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: eli

Åh, nu upplever jag resan igen (och längtar till nästa år!). Vilket härligt inlägg!

2012-08-03 @ 23:28:22
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se
Postat av: form55

Ja, Boställets antik var det häftigaste jag har sett i porslinsväg.

2012-08-04 @ 00:10:43
URL: http://jjform55.blogspot.com
Postat av: sakletaren / anna

Boställs antik noteras härmed på listan över "utflyktsmål när jag är i Dalarna nästa gång" :)

2012-08-04 @ 10:10:32
URL: http://www.filipsdotter.se/wp
Postat av: Gunilla

kul att du fotar så mycket när du åker iväg på din rundor! Du hittar många fina ställen.

2012-08-05 @ 09:55:33
Postat av: lotta

Visst är det helt fantastisk att komma till Boställets antik!!

2012-08-05 @ 14:38:03
Postat av: Kicki

Stället med fina affärsdisken ligger i Järbo, Gästrikland, och heter Myllers.

2012-08-13 @ 22:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0