Malmöpärlor del 5; HAX Retro.

Dags för den femte Malmöpärlan, HAX Retro i Slottsstaden, som jag inte alls kände till om det inte hade varit för en artikel i Sydsvenskan nyligen.

Hur kan jag ha missat detta, det är frågan? Som jag skrev alldeles nyligen i inlägget om Malmöpärla nummer fyra, så hittade jag två retrobutiker av rang i detta område. Den första har jag ju visat så här kommer den andra!

Butiken finns i en väldigt rymlig källarlokal på Herrestadsgatan 1C, i närheten av Kronprinsen och den förra Malmöpärlan. Många föremål fanns som fångade mitt intresse, som pinnstolarna från IKEA, 1960-tal, med rullar av originaltapeter i..



..och Elvis-affischerna bakom den snygga soffan i teak med rottingdetaljer som nog tyvärr mött en tapetserare under 1980- eller 90-talen och förlorat sin orginalklädsel.



Läckra femtiotalsfärger på den ena affischen.



Sextiotalsalster från Elme Glasbruk, pigga färgklickar. En sådan köpte svärmor på Moderna i Brösarp, så många snyggingar det finns som matchar den!



Som ni ser så hade butiken ett varierat utbud av glas, keramik, lampor och möbler under mitt besök. Den här gungstolen får säkert en ny ägare snart, säkert även Bumlingen i mässing.



Jag spanade in några vita vaser och så som mycket i butiken var de trevligt märkta med medföljande information så att man inte behöver forska själv efter köpet. 



Snygga keramikserier från Upsala Ekeby och Rörstrand. Av de som syns här är jag nog mest förtjust i Negro (formgiven av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby 1953-58) uppe till höger.



Jag hittade ingen vit kruka som jag inte redan hade..



..men det som gjorde att jag gillade Hax Retro var den stora variationen, som pinnstolar blandade med fina stengodsminiatyrer, gamla serietidningar, blomkrukor, Reijmyre-glas, sideboards och serveringsbestick utan att det kändes rörigt och plottrigt.



Ett par väldigt fina femtiotalsgardiner, men tyvärr har jag inte fler fönster.





Miniatyrer fascinerar mig alltid, och den här utsökta lilla samligen stod belyst i en fönsterkarm.



Här ser ni den roliga variationen som jag menade ovan. På bilden finns många snyggingar som de svart/gulrandiga krukorna överst på hyllan och mässingstaklampan. Är det en Hans Agne Jakobsson, tro? Det ser minsann så ut!



Det finns många fler skattkistor här i stan, tänkte redovisa dem alla så kika in ofta! Och åk till Hax Retro om du har vägarna förbi Malmö, du kommer inte att bli besviken!

Kommentarer
Postat av: Anta S

Tack för en trevlig och intressant blogg! Har lagt till den på min "bloggkoll".

Fy, vad tråkigt att Malmö ligger så långt från Norrbotten! På de där affärerna hade man kunnat traska runt en lååång stund. Elvis-affischerna hade gärna fått följa med hem... plus en hel del annat!

Trevlig helg!

2012-04-28 @ 13:52:53
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: form55

Trevlig butik minsann! Tror inte att man skulle komma tomhänt därifrån. Det verkar finnas ovanligt många retrobutiker i Malmö!

2012-04-28 @ 18:24:25
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Gila

Trevlig butik det där verkar vara...tror jag måste ta mig till Malmö snart...

2012-04-28 @ 18:57:16
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Helena Högberg

Åh, vad mycket snyggt!

2012-04-28 @ 20:15:11
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Emma

Wow! Den här butiken måste jag besöka nästa gång jag är i Malmö. Tack för tipset! :)

2012-04-28 @ 23:37:15
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com
Postat av: Ellika

Tack för en fin loppisrunda! Jag är lite löjligt förälskad i skålen jag köpte, så håll tummarna med mig för att Göran också gillar den. (han är inte hemma från odlingslotten än...)



Jag ska sätta mig och läsa dina inlägg om retrobutiker i malmö när jag har mer tid, har på tok för dålig koll.

2012-04-29 @ 13:59:32
Postat av: Håkan Haxbender

Hej Stina!



Superfint "blogginläggg", soffan med tyget ifrån "80-90-talet" har faktiskt kvar sitt orginaltyg under det som syns på bilden och det är grått!

2012-05-02 @ 13:22:17
Postat av: Klaras Retro

Synd på den blaskiga klädseln, annars hade soffan säkert varit mycket finare!

2012-05-05 @ 22:55:44
URL: http://klarasretro.blogspot.se/
Postat av: karoline

guuud så mycket snyggt!

och hejja dig!!! vilket fantastiskt reportage i hus och hem :D

2012-05-08 @ 22:40:37
URL: http://www.karolinesvintage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0