Malmöpärlor del 4; Yesterday Retro Form.

Det är dags för två nya Malmöpärlor, den första kommer här och den andra inom en väldigt snar framtid. Igår hade jag en härlig antiklördag och besökte då två retrobutiker i toppklass som jag inte haft möjligheten att besöka innan. De har inte haft öppet när jag passerat, men nu var det dags!

Yesterday Retro Form ligger på Lundbergsgatan 5, ett stenkast från Kronprinsen i stadsdelen Slottsstaden och har bland annat en åtråvärd butiksdisk i jakaranda med inbyggd belysning..



..med snygga bestick i som dessutom säljs styckvis.



Ibland kan man ha svårt för att sätta fingret på varför man prickar in en fullträff eller inte, men det som fångade mitt stora intresse var nog att 1970-talet inte var så värst representerat som det ibland kan vara. Retrobutiker svämmar ofta över av plastburkar och stormönstrade gardiner i orange.. och det är ju inte min grej. Jag gillar ju som bekant formgivning före 1965. Ungefär.



Skrivbord i teak med svärtade detaljer, grå kobra och litteratur om designprinsen - Sigvard Bernadotte. Helt i min smak.



Ägaren har således mycket god smak i min mening..



..och det var fokus på detaljer istället för möbler. En matgrupp och några småmöbler fanns dock till salu..



..som serveringsvagnen i fönstret med en trio snygga nysilverljusstakar.



Ajaj, sent 1960-talsvarning och t.o.m 1970-talsvarning! Orange plast. Hu! Men bordslampan med glasblock som kom starkt under 60-talet i både konsthantverk och detaljer på hus gillar jag. Trots allt. Kanske för att originalskärmen var med.



Jag rekommenderar varmast ett besök här! Trevlig butiksinnehavare, trevlig prisnivå (som exempel fanns några föremål ur Hjördis Oldsfors serie Trio för en högst överkomlig peng inne just nu) och ett utsökt retroutbud för oss som inte är så inne på det glada 70-talet. Jag är inte det, i alla fall! 



Alldeles i närheten fanns Malmöpärla del 5 - vars inlägg är på gång så kika snart in igen!

Kommentarer
Postat av: Helena Högberg

Helt i min smak, snyggt inrett!

2012-04-22 @ 13:48:59
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Soffi

UNDERBAR affär!



Kul att de dessutom sålde bestick till styckpriser! Det är ju inte helt vanligt att se, och så himla bra om man behöver komplettera!



Den gaffeln längst till höger på bilden måste vara "Betina" tror jag. Jag har en uppsättning matbestick av den serien med 6 gafflar, 6 knivar och 6 skedar. De har varit lite svåra att hitta o få ihop till en hel uppsättning faktist..så det hade inte varit fel att komplettera lite :)

Och jag tycker verkligen om formspråket på dem speciellt den tulpanformade gaffeln och det "focus de luxe-ishiga" bakelitskaftet!



På prislappen på bilden står det "NilsJohan",

men på mina bestick står det bara "rostfritt stål" och den gamla originalkartongen de låg i står det bara Betina på, rätt o slätt. Har dessutom hört nånstans att Betina eventuellt var från Japan..



Någon som vet någon lösning på mysteriet?

2012-04-22 @ 14:15:24
URL: http://retroschmetro.blogg.se/
Postat av: form55

Åh! Där hade varit kul att kolla runt! Du kan väl se om de har något i bestickväg som jag samlar på, om du är där snart igen!

2012-04-22 @ 16:17:09
URL: http://jjform55.blogspot.se/
Postat av: Jenny på La mômes Old fashioned

Tack för tipset! Om jag nu får vägarna förbi Malmö menar jag :)

2012-04-22 @ 21:42:39
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com/
Postat av: Christin

Det såg verkligen lockande ut där, även om jag gillar 70-tal också.Köpte du något ?

2012-04-22 @ 22:09:59
Postat av: Kerstin

Ett Perry Mason-spel ser jag där på översta bilden, minsann! Och så mycket annat fint!

2012-04-23 @ 11:36:31
URL: http://kerstin.kokk.se/
Postat av: Linda

Väldigt fint ställe, var där i december för första gången och skulle gärna gå dit igen.

2012-04-23 @ 13:32:07
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Randiga Tråden

Om jag ändå kom till Malmö, jag fastnar för det mesta på Österlen när jag åker ner till dina trakter.

2012-04-23 @ 18:05:49
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Merle

wohohooo that looks like paradise!!

2012-04-23 @ 22:02:28
URL: http://www.troedelhaus.blogspot.com
Postat av: Lilladockan

Ser ut som en mysig liten butik. Hade inte sagt nej till byrån :) Du hade nog dött lite om du kom hem till mig. Här finns det många saker som går i oranget ;)



Radiomöbeln som du undrade över kostade 1200 kr, men den var i fint skick och rätt stor :)

2012-04-24 @ 06:13:55
URL: http://denlilladockan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0