Fler härliga skyltar.

Först och främst, alla skyltar, all arkitektur och allt som har med oförvanskade miljöer att göra har nu fått en egen kategori som heter "K-spaningar". Mycket nöje med den!

Havgårds Hovkörsnär finns sedan 1944 på Bergsgatan här i Malmö, och det har nog inte varit lätt att genom åren vara stans största pälshandlare i en stadsdel som Möllevången där antalet djurrättsaktivister är många. Havgårds har tre likadana fantastiska skyltar som den nedan, men inget neon lyser längre. Istället finns strålkastare över var och en.



Vi fortsätter med att titta på 3 x högst oönskad cykelparkering i ordningen gammal, nyare, ännu nyare. Den översta i emalj är ju vassast, eller vad säger ni?







Det finns många små "Malmö Elverk" här i stan. Funkisstil på bokstäverna och funkisstil på själva det lilla huset.



En läckerbit som visar öppettider. Vad har klistriga bokstäver som sitter på dagens skyltfönster att sätta upp mot den här? Inget!



De vita plastbokstäverna som satt i alla hyreshus förr ger mig en känsla av välbehag.. av något lite gulnat, dammigt och orört. Precis som min slogan för den här bloggen! Idag kan man köpa både nyproducerade bokstäver, skyltar att sätta dem i, och faktiskt även hela brevinkast med plats för dem.



En favorit som jag har visat innan, stötte på den under en tur på landsbygden i somras. Åskan hängde litegrann i luften den där dagen i juni.



Tillbaks i stan igen, där vi hittar en förhållandevis vanlig skylt som sitter kvar än idag på en del portar. Bettleri är en äldre synonym för tiggeri och man undanber här även människor att gå och sälja varor från dörr till dörr i fastigheten.



Till sist, en skönhet av idag sällan skådat slag. Den här jätteneonskylten finns på Lilla Fiskaregatan i Lund, nästan uppe vid Stortorget. Det är än idag en juvelerare i lokalen.



Kommentera gärna, vad tycker ni om skyltarna? Jag får nog ge mig ut på runda snart och leta efter fler!

Kommentarer
Postat av: Ann

Så märkligt! Den femte bilden nedifrån med "Affärstid:" och så öppettiderna bjöd ju jag på på Tradera för ett tag sedan! Undrar om det är samma... Ville ha den till min vintagebutik men den blev alldeles för dyr, vet du om det är en nyöppnad butik som har den nu?

2012-04-05 @ 22:31:59
URL: http://www.tidensmelodi.se
Postat av: Linda

Blir så glad när jag ser alla dessa gamla fina skyltar, tycker att det är underbart att du förevigar alla dessa vackra detaljer. :)

Och även om det nu inte blir någon flytt till Malmö så ska jag se till att åka ner desto oftare som kompensation! Så jag hoppas att vi kan ta några rundor tillsammans i Malmö ändå. :)

2012-04-06 @ 20:33:18
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: khina

Jag har en speciell känsla för skyltar (och reklam) och är på jakt både efter en neonskylt, affärstidernas skylt samt hyresgästtavla med plastbokstäver. Tycker om allt sånt där småknasiga prylar!!

2012-04-07 @ 22:05:56
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Lampedusa

Jag måste säga att skylten "Malmö Elverk" är min klara favorit. Bara en sån sak som att sätta upp en stilig skylt på en vanlig transformatorstation, eller vad det nu kan vara...

2012-04-07 @ 22:11:33
Postat av: Christin

Jag gillar verkligen inlägg som detta och ser gärna fler liknande.Den med affärstider finns kvar någonstans även i min lilla stad men jag minns inte var just nu.När vi för drygt 20 år sen flyttade in i vår lägenhet från 1970 så fanns dom där namnskyltarna med plastbokstäver kvar men dessvärre är dom nu borta sen länge.

2012-04-08 @ 19:18:42
Postat av: Maria på tid och rum i Årsta

Skyltar är en underbar detalj att fotografera - jag har själv en hel samling i min dator. Typsnitten, materialen och allt det där som inte andas massproducerat är en ren njutning för ögat!

2012-04-10 @ 20:05:26
URL: http://tidochrum.nu
Postat av: Anya

Minsann, kände igen en av dem :)

Må vara djurrättsaktivist, men Hovbergs skylt är verkligen snygg. FInns förresten en ny mkt retro skylt som du kan få komma och fota någon dag när du vill härute! Kan dock inte lova att åskan kommer hänga i luften även då :)

2012-04-28 @ 22:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0