I köksskåpet (och kaka söker maka).

Allt det gamla goda vill ju inte vara sämre än många av sina retrobloggarkollegor, så nu följer jag naturligtvis efter och gör ett inlägg om innehållet i mina köksskåp. Vi har inte så mycket köksskåp i vårt lilla trettiotals-kök men jag tänkte i alla fall visa det ena.

Nederst i skåpet finns fyra ljusblå äggkoppar i plast bredvid Colorado-sockerströaren jag fyndade i somras. Den tänkte jag sälja så skriv en liten kommentar vid intresse. Den udda kaffekoppen med svartvit dekor hittade jag i en fyndlåda för 5 kr på Gustavsbergs Porslinsfabriks fabriksbutik. Den är väldigt tunn i godset och jag undrar om den är ny eller gammal. Hursomhelst hittade jag den osannolikt hel i en stor låda med mestadels trasigt porslin, huller om buller. Bakom finns ett fyrkantigt litet Berså-fat och några turkosa små skålar från Syco Keramik och Upsala-Ekeby. Bredvid dem står en loppisfyndad liten Gullaskruf-skål i klarglas ur serien "Randi" i design av Lennart Andersson, och fyra kaffekoppar med modellnamnet "Fyr" av Arthur Percy för Gefle. De mintgröna äggkopparna i porslin framme till höger, har jag också hittat på någon loppis.




Lite längre upp har vi en tillbringare i mintgrön plast i design av Bjarne Bo för AB Plastteknik, den köpte jag på Antikboden i Västertorp för en del år sedan och jag tycker den är en av de saker i mitt kök som verkligen sätter stilen. Den representerar precis det jag tycker om; mintgrönt, plast och 50/60-talsdesign. Framför den, en sockerströare med ljusblått lock märkt West Germany, och en underbar Johansfors-karaff jag hittade på Myrorna nyligen. Jag är väldigt förtjust i den. Bakom den står två blågröna dessertskålar som enligt säljaren heter "Puck" och kommer från Gullaskruf. Dem har vi ätit mycket glass ur! Den ljusgula karotten med svart lock är märkt Pytt och Rörstrand och den har jag även sett i ljusblått. Jag har såklart ett teakställ från Karl Holmberg i Götene (alla har väl minst en teak-pryl från dem hemma?) med salt/peppar/sockerkar med mintgröna lock. 



Jag har bara en Berså-tekopp, vill gärna ha fler men de är som ni säkert vet inte direkt billiga. Ni ser den enda jag har här nedan, ovanpå fem blågröna glasassietter av okänt ursprung. De är köpta på loppis i Småland, som så mycket annat jag äger. Bakom har vi en mintgrön Melitta-kanna som är lite risig i skicket men jag gillar den ändå, och två tunna retro-saftglas. De små blågröna skålarna är från Elme, det är en av mina favoritserier i som heter "Sticka" och designades av Carl-Olof Borgarp. Den vackra ensamma tekoppen fick jag av svärmor en jul med en hyacint planterad i, en mycket trevlig present tyckte jag. Såklart har jag fler äggkoppar i plast, här ett par mintgröna.



Kaka söker maka, då? När jag öppnade de rätt få köksskåp jag har, upptäckte jag de små kakor som söker makar. Det här ensamma Salix-kaffefatet i svart söker definitivt en felfri kopp.



Precis som mina namnlösa 60-talskoppar från Rörstrand. Jag har sex tefat med bara tre tekoppar. Ensamma tekoppar med den här gula randen, felfria, sökes alltså!



Och som jag uttryckte ovan, den underbara Johansfors-karaffen vill jag gärna hitta matchande glas till. Jag vet att de finns, har sett dem och lagt märke till dem innan jag ens hade karaffen. Sitter ni på glas som passar till, skicka en kommentar!



Hoppas ni tyckte det var trevligt med en titt i mitt köksskåp. Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: monamie ny blogg!

tack för din kommentar hos mig! vilket bra tips med beslagen! så kan man ju göra om de stämmer i övrigt! Hälften gillar/ogillar den gula färgen. mest jag som är kluven :) haha

2011-09-15 @ 19:15:39
URL: http://monamie.blogg.se/
Postat av: khina

Upplevde besöket mycket trevligt... Kan dock inte hjälpa dej med koppar eller glas. Sorry!

2011-09-15 @ 20:32:23
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Betty Lou

Jag har glasen som matchar till karaffen och en stor skål så jag tycker att du kanske ska sälja karaffen till mig ;)

2011-09-15 @ 22:42:22
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte, teak o orkideer

Mycket fina grejor du har i dina skåp.

2011-09-16 @ 23:30:48
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/
Postat av: Christin

Ja det var små skåp du har, men innehållet var inte dumt att se.

2011-09-17 @ 17:19:57
Postat av: Linda

Mycket fint, den ljusblå/mintgröna plastkannan var hur söt som helst! Jag håller utkik efter koppar till dig. :)

2011-09-19 @ 12:21:48
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Sandra

du borde ju köra med hyllor eller öppna luckor så alla kan se ditt fina porslin när du får besök!! o så man blir glad själv också för den delen :)

Postat av: Caroline

Jag har en likadan karaff från Johansfors som du har. Den var vårt allra första riktiga loppisfynd och början på vårt samlande. Vi gav 10-20 kronor för den för ett par år sedan. Nu när jag vet att det finns glas till den ska jag definitivt hålla ögonen öppna... :)

2012-07-26 @ 21:12:03
URL: http://finafyndet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0