Min retrodukning, at last..

..jag är väl sist ut med att visa en dukning i retrotappning. Det blev en något underlig sådan, flera rätter med både kaffe och te till. Så kan det gå! När jag för ett antal år sedan snöade in på nittonhundratalsformgivning föredrog jag gult i köket, så därför visar jag idag en dukning med gult och svart tema.





Karotten är från Rörstrand och är märkt "Pytt", jag har sett den i turkos också vilket onekligen hade passat bra i mitt blågröna kök men som sagt, en gång i tiden var färgtemat gult. Saftglaset kostade 5 kr på Erikshjälpen någon gång i avlägsen dåtid, ungefär när jag föredrog gult i köket. Glaset fick många fina kommentarer sist det syntes här, förresten!

Kaffekoppen är en Gustavsberg, får man anta, för jag hittade den i en fyndlåda när jag besökte Gustavsbergs porslinsfabrik för några år sedan. I ett hav av trasigt porslin låg den, först hittade jag fatet och sedan koppen! Jag gillar den skarpt. Tekoppen ärvde jag efter farmor, det är en namnlös Rörstrandskopp. Assietten med grå/svart bård köpte jag på loppis i Berlin i somras. Tror jag gav 50 eurocent för den, ca 5 kr?

Sist men inte minst, det stora matta gula keramikfatet är djupstämplat Ekeby och de trevliga besticken (en hel uppsättning) fick jag när jag råkade gå förbi en prylbod som lade ner för att ägaren gått bort. Detta var i Allt det gamla godas barndom, februari eller mars i år. 

Vad skulle man äta på den här underliga dukningen, tro? Haha.

Kommentarer
Postat av: Anna

Snyggt! Gillar verkligen glaset och koppen från Rörstrand. Det kanske är en sån där baklängesmiddag? Man börjar med kaffe och tex en panacotta som serveras i Rörstrandskoppen. Sedan kommer maten efter det ;)

2011-10-26 @ 12:46:19
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Benny

Tekoppen med gul dekor är ju i modellen VB som kom 1956, dekoren är namnlös som du säger och finns även i grönt. Jag har nog några extra fat till den nånstans, VB-samlingen är nedpackad för tillfället :-)



Pytt-serien är formgiven av Marianne Westman 1956.

2011-10-27 @ 09:23:31
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Snygg dukning! Jag har oxå länkat till dej nu!

2011-10-27 @ 09:29:21
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Så vackert!

2011-10-28 @ 20:33:19
URL: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
Postat av: Kristina

Wow! Det var riktigt snyggt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0