Malmöpärlor del 1; RÅMÅ.

Bättre sent än aldrig! Jag vet ju inte hur många läsare jag har just här i min del av landet, smutsiga södern, men det är absolut dags för en liten guide till Malmös retrobutiker. Retrobutiker och inget annat. Alla butiker jag visar kommer jag att samla under kategorin "Malmöpärlor" som finns strax under "Allmänt".

Var ska vi då börja? Vi börjar med min senaste upptäckt.

Butiken RÅMÅ (Västra Rönneholmsvägen 37) ligger på ett hörn i området Hästhagen. Jag har råkat passera flera gånger utan att det varit öppet men förra helgen tittade jag in och möttes av ett mycket trevligt utbud. Smycken, färgat glas, läckra lampor, plastföremål och teakprylar långt uppåt väggarna. Den trevlige ägaren hade verkligen tagit vara på butikens lilla golvyta och fyllt hyllmetrarna med saker och taket med lampor.



Som ni ser, så hade man kunnat hitta hur mycket som helst här. Denna gången köpte jag dock bara sex galgar i svart galon, som jag visade i ett inlägg nyligen.



Den där ljusblå köksklockan som sällskapar med Röd Aster-tekopparna på bordet hade ju passat i mitt kök, om jag nu inte redan hade en fin klocka.



Jag är personligen inte så förtjust i Festivo-ljusstakarna eller de blommiga 70-talsburkarna, men det var också det enda i butiken jag inte gillade. Annars, ett härligt och humoristiskt urval!



Trio-serien, en fröjd för ögat. Lampfötterna i glas, speciellt den blå til höger, hade jag gärna haft.



Jag är däremot väldigt förtjust i äldre smycken, det fanns också hos RÅMÅ.



Kan ni gissa vilka mina favoriter var på det här bordet? Den svartgula metalljusstaken och den vita Upsala-Ekeby-vasen med hänkel (jag har en sådan i ljusgrön) såklart!



Pigtittare och tranor i teak.



Hit kommer jag att gå många, många gånger för att hitta något fint till mitt hem eller att ge bort.
Fler Malmöpärlor kommer, en hel serie så kika in ofta! Och kommentera gärna, det gillar jag.


Kommentarer
Postat av: Anna

Ser intressant ut! Synd att jag har så långt till Malmö!

2011-10-14 @ 05:32:54
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Randiga Tråden

Så spännande att få gå runt där och titta på allt fint.

2011-10-14 @ 13:13:16
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: khina

Jättemycket fint! Lyllo ni... Det är ju ett mycket större utbud, på era Löppis-Antikaffärer, där nere i Södern, eftersom det ju är så många fler människor som bor/bott där.

2011-10-14 @ 20:44:52
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Christin

Malmö har jag ju inte jättelångt till så kanske det kan bli ett besök där nån gång...Har bara varit en gång på Sopstationen men annars inget mer.Ser fram emot fler av dina pärlor.

2011-10-15 @ 18:47:02
Postat av: Linda

Åååh, vilket bra tips! Dit måste jag gå nästa gång jag åker ner.

Ska bli kul att se alla kommande tips också. :)

2011-10-17 @ 16:44:30
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0