Malmöpärlor del 2; Sopstationen.

Jag tänkte idag fortsätta med mitt tema Malmöpärlor, en serie inlägg som handlar om var man hittar trevliga butiker som säljer begagnade prylar i Malmö. Kanske något för den som är på besök, eller är nyinflyttad? Eller för den som bor här men missat någon av de här spännande ställena.

Tänkte idag visa er Sopstationen (Carlsgatan 16, ingång från Mercuriigatan) som ibland har sina ljusa stunder. Sopstationen har en ganska stor butiksyta, det ligger i en gammal industri eller fabrikslokal bakom Centralstationen neråt hamnen, vilket är ett off läge men är man ute efter billiga möbler så gör man rätt i att ta sig dit.

Uifrån ger butiken ett något skräpigt intryck, men tar man sig tiden att besöka den så kan det som sagt dölja sig en och annan pärla där inne, isåfall på möbelsidan..









..och med det menar jag exempelvis de här två skåpen. Missade att notera priset på dem men de är som sagt inte dyra på Sopstationen. Övriga fynd, förutom möbler, kan nog vara svåra att göra. Trots det finns verkligen allt, från tavlor till textilier via resväskor till lampor, träningsredskap och böcker.





Den här soffgruppen blev jag förtjust i sist jag var där. Lite sliten på armstöden men ändå härlig i sin sextiotalsformgivning.



För den som gillar udda butiker och att smutsa ner fingrarna genom att rota djupt (som jag!) är det här rätt ställe. Det är inte rätt ställe om du hoppas på finare glas, porslin och design. Man kan dock hitta en alldeles egen variant av fiskargubbe på tavla, se bilden nedan..



..och det är väldigt humana priser på mycket.



Till sist lite kul kuriosa. SVT, Sveriges Television Malmö spelar in sitt kulturprogram "Sverige!" på Sopstationen. Så har ni sett hyllorna med prylar och det vackra schackrutiga golvet så vet ni nu var det finns.



Sopstationen är spännande, därför återvänder jag med jämna mellanrum.

Fler Malmöpärlor kommer, en hel serie så kika in ofta! Och kommentera gärna, det gillar jag.

Kommentarer
Postat av: Siri

superbra ställe för fynd då de oftast har så låga priser men man måste vara där och scouta ofta. Jag har köpt ett Ynge Ekström teakskåp där för en tusenlapp som jag sett gått för det tjugodubbla på Bukowskis:)Och flera UEkrukor har jag ju köpt där förresten.

Mera Malmöpärlor tack, jag bor i Lund och åker gärna på utflykt.

kram

2011-11-09 @ 13:40:58
URL: http://www.sirchen.blogspot.com/
Postat av: Linda

Kul, tyckte väl att jag kände igen golvet! :)

Besökte faktiskt aldrig Sopstationen när jag bodde i Malmö, hängde mest på Emmaus i Kirseberg var och varannan dag eftersom jag bodde så nära. (Har gjort många fina fynd där!)

2011-11-09 @ 15:38:09
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: form55

Aha - så det är där de spelar im det! Jag har alltid undrat, och kollar alltid vad som står i hyllorna när man ser programmet.

2011-11-09 @ 18:56:03
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Ann-Charlotte

Riktigt, riktigt snygga möbler! synd att man inte ens bor i närheten av Malmö.

2011-11-09 @ 20:02:21
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com
Postat av: La momes Old fashioned

Ja vad kul att få veta att det är där programmet spelas in!

2011-11-10 @ 05:33:59
URL: http://lamome-oldfashioned.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0