Lärdomen om soffan (och besticken).

Ibland korsar kunskap ens väg och ibland måste man söka den med ljus och lykta, för visst är det så? 

Jag fick igår äntligen reda på vem som tillverkat min ljusgrå pinnsoffa, efter att ha haft den i nästan ett år. Den har ingen brännmärkning och ingen etikett kvar undertill.

Såklart visade den sig vara småländsk, som så mycket annan fin svensk hantverkstradition.



Den är tillverkad av Nässjö Stolfabrik AB NESTO och möjligen formgiven av Lena Larsson. Jag har inte lyckats hitta någon riktig datering, men pinnsoffor lär ju ha kommit som ett komplement till pinnstolarna strax efter att de blev var mans ägodel.

Dock hittade jag följande;

"År 1870 startade Per-Johan Andersson från Hylletofta socken en snickeriverkstad på Kvarngården i Svenarums socken som låg cirka 3 mil sydväst om Nässjö. Hans produktion var då cirka 700 pinnstolar per år. Sedan flyttade fabriken till den något större orten Malmbäck och år 1882 etablerade sig slutligen NESTO i Nässjö, på Fabriksgatan 17. Årsproduktionen ökade till 200 000 pinnstolar per år och Nässjö Stolfabrik AB NESTO, kallad "Pinnen" av Nässjöborna, blev störst i Norden. Stolarna tillverkades i björk och bok. Björken togs från Småland och boken från Skåne. En pinnstol består av en massiv träsits, ryggpinnar och ben som är snett intappade och ett toppstycke (som kan vara utformat på olika sätt) som håller ihop ryggpinnarna. Konkurrenterna till Nässjö Stolfabrik AB NESTO var bland annat Göte-Möbler, Bröderna Wigells i Malmbäck och Hagafors Stolfabrik, som alla befann sig på småländska höglandet."

Jag lärde mig också igår..



..att sillgafflarna och kaffeskedarna som är märkta CROM SWEDEN är från Nilsjohan och modellen heter Inga.

Varje dag (nästan) lär man sig något nytt - kommentera gärna på ämnet! Kanske visste mina kunniga läsare att min pinnsoffa var en NESTO och att de små besticken var Nilsjohan!

Kommentarer
Postat av: Gila

Ja, visst är det skoj när man lär sig nya saker...har lärt mig massor genom att läsa andra retrobloggare.

2011-11-01 @ 19:19:45
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Anna

Vad kul att du äntligen fått veta mer om soffan! Den är dunderfin och kuddarna passar jättebra! Att besticken var Inga från Nilsjohan visste jag. Jag har både skedar och gafflar jag också :)

2011-11-01 @ 20:36:28
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Helena Högberg

Jag håller med Gila, man lär sig så mycket bra av andra bloggare

2011-11-01 @ 21:27:19
URL: http://http:/loppisloella.blogg.se
Postat av: Linda

Det är så kul att lära sig mer om sina saker! :)

Jag försöker bli bättre på möbler så det var kul att få veta att din soffa är från Nesto, skulle gärna ha en likadan!

Besticken kände jag faktiskt igen, har sex små teskedar i samma serie som jag använder som glöggskedar.

2011-11-02 @ 19:10:48
URL: http://porslinan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0