Ett nytt samlarområde.

Jag samlar på vissa saker medvetet och fullt ut, som blågrönt glas. Det är min största samling (inlägg om det kommer i framtiden), men vissa saker gillar man och bara köper utan att man direkt "samlar" på dem.
När blir det en samling? Jag kanske har många samlingar.
Som.. äldre kokböcker och bakböcker, smycken i tidstypiskt silver (60/70-tal) eller kitschig plast (60- till 80-tal), dockskåpsmöbler/dockskåpsprylar från 50/60-tal, plastblommor, äldre jul- och påsk-pynt, vita eller ljusa ytterfoder i porslin från Upsala-Ekeby, Rörstrand, Bo Fajans, gammal kökskuriosa.. listan kan göras lång!

Det senaste jag börjat få upp ögonen för, är vita vaser! Det har smugit sig på mig i år och har säkert sin grund i alla inredningsmagasin jag läser där man ibland ser snygga hem där man grupperat keramik efter färg i ett fönster, i en bokhylla eller på en skänk. Nu har jag i alla fall fem vita vaser, och jag kommer att titta efter fler på alla loppisar och i alla antikbodar jag besöker i sommar.  

I mitten av juli blir det ju som tidigare berättats här på bloggen, fyndjakt i Norrland, då ska jag dammsuga Medelpad och Ångermanland på vita vaser!



Här nedan ser ni de två senaste tillskotten. Upsala-Ekeby båda två, varav den ena går att tyda stämplar på. Den andra skulle jag också absolut tillskriva dem, eller hur, vad säger mina läsare?



Anna-Lisa Thomson har gjort den som har tydliga stämplar. Jag antar att den är tillverkad under 50/60-talen.
Den andra är nog äldre, 30-tal skulle jag säga.



Här är de på varsin bild. Glasyren är matt och benvit. Man kan känna ett nära släktskap hos dem, att de passar bra ihop!





Gillar ni mitt nya samlarområde? Kommentera gärna och spåna gärna om när man har en samling! Har jag en samling vita vaser nu, trots det klena antalet om fem?

Kommentarer
Postat av: Khina

Visst har du en samling... Jag tycker att det som avgör om man samlar eller ej är känslan man har för vissa saker. TEX. du tittar aktivt efter vita vaser och köper när du kommer över.. För oftast är det ju sökandet som ger den där känslan av ...samlande. Du har vackra vaser vilket som.

2011-05-31 @ 23:16:55
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Anna

De är jättefina och garanterat en samling tycker jag! Lycka till med fyndjakten i Medelpad & Ångermanland! Det är ju lite mina trakter fast jag är Västerbottning :) Somrarna spenderas i Ångermanland!

2011-06-01 @ 08:15:55
URL: http://ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Fru Ekeby

Aj aj aj! Det låter inte bra! : )

Dammsug du, så köper jag dubbletterna : )

2011-06-01 @ 11:28:56
URL: http://fruekeby.blogspot.com/
Postat av: yvonne

Den sista vasen i detta inlägg är inte en UE.

Jag har en likadan och frågade Grödinge Antik om det var så. Men nej :)



Så den förblir okänd, det man dock kan utläsa av stämpeln på min är att den har ingått i Åhlen & Holms sortiment i alla fall, alltid något.

2011-06-01 @ 12:14:55
URL: http://50-talskeramik.blogspot.com/
Postat av: helena högberg

visst blir det lätt en samling? Man hittar något man verkligen gillar, sen fortsätter man automatiskt att leta efter fler. Jag vågar inte räkna hur många samlingar jag har :)Dina vaser är jättesnygga!

2011-06-01 @ 21:53:08
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: Linda

Samlingar får man snabbt, medvetet eller omedvetet. ;) Och jag tycer att dina fem vaser är en rysligt fin samling! Gillar också de här äldre vaserna med mjuka fina former, men av en slump blev min lilla samling mer åt det mjukt ljusgröna än vita. Så kan det gå!

Ser fram emot bilder på din samling blågrönt glas, något som jag också får erkänna att jag samlar på. Av en slump...

2011-06-02 @ 17:15:58
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: form55

Har man fem och letar efter fler så samlar man definitivt! Och vita vaser i olika former passar nästan överallt.

2011-06-02 @ 18:31:00
URL: http://jjform55.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0