Vardagsrummet.

Dags för lite interiörbilder! Jag tycker själv det är väldigt roligt att titta på bilder från folks hem.
Jag har utgått från vår gamla soffa från Erikshjälpen när jag färgsatt vardagsrumsdelen i vår lägenhet. Detaljerna får gärna gå i gult eller närliggande kulörer.
Vi börjar vid soffan. Den här fina golvlampan stod i min farmors hus när hon skulle sälja det, tur hade jag som kunde norpa den och många andra fina saker.
Filten på armstödet är märkt "Tidstrand" och den verkar vara helt oanvänd, ett riktigt fynd från Myrorna.
Kuddarna är sydda av en gammal gardinkappa.



Vårt hus är från 1936 och som tur är finns den underbara fiskbensparketten och de gamla fina dörrarna kvar.
De andra soffkuddarnas tyg är från Ikea och Marimekko. Jag kollar alltid Ikeas fyndhörna för stuvbitar för 5 kr/st. Hittar nästan alltid någon trevlig sådan, den gulvit-prickiga kudden är sydd av en.
Soffbordet norpades också vid farmors husförsäljning.



Citronerna i den kultiga fruktskålen är av frigolit. Ingen annan frukt skulle passa så bra i rummet som citroner. Först köpte jag riktiga och lade i skålen men de höll sig inte fina särskilt länge, så hittade jag de för evigt beständiga i frigolit för 7 kr/st, om jag inte minns fel. Tyget i bordslöparen är också en Ikea-stuvbit.



Jag brukar göra om i bokhyllan ofta och byta innehåll, men dockskåpet är svårt att placera någon annanstans så det bor där permanent. Det är ett Lundbyhus från 1967 med takterrass.





Under dockskåpet ser ni ett Bonniers uppslagsverk från 60-talet vars yttre formgivning faktiskt är gjord av Stig Lindberg. Böckerna är sobert ljusgrå med svart läderrygg och dekor i guld i form av ett äpple. Jag hittade dem på Lottakårens loppis för flera år sedan, men ännu minns jag hur jobbiga de var att släpa hem på bussen. 15 band..





Läsvärda böcker om design, formgivning och gamla hus.



Äntligen är de mina! Hittade de byggbara ljusstakarna i mässing på loppis i Köpenhamn nyligen, och som jag har letat efter dem! Ni som är mycket på loppis och i antikaffärer vet kanske att man alltid ser dem i krom, men väldigt sällan i mässing. Och det är ju det jag vill ha.. Jag har 4 st till på gång nu, man ska ju ha många så man kan bygga och ändra och placera ljus var man vill. Nu ska jag bara hitta smala ljus också, vita eller gula.
Någon som har tips på var man hittar det? 

 

Visa gärna era vardagsrum eller berätta om dem! Gillar vi samma saker?
Kommentera gärna!


Kommentarer
Postat av: Moster Mjölgumpa

Jag är ganska avundsjuk på kylskåpet du har i ditt dockskåp. Just ett sådant behöver jag i mitt lilla Lerro-kök.

2011-03-31 @ 20:20:22
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Ulrika på Leta Retro

Kul att få se ditt vardagsrum. Ser ombonat och personligt ut!

2011-03-31 @ 20:26:38
URL: http://letaretro.se
Postat av: Gila

Såg Nagel-ljusstakar i mässing i på Antik o Kuriosa mässan i kista förra helgen. Tyvärr minns jag inte vad säljaren heter...

2011-03-31 @ 20:54:01
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Allt det gamla goda

Tack för era trevliga kommentarer!



Moster Mjölgumpa; jag har två tips på personer som kanske skulle kunna ha ett sådant Lerro-kylskåp att sälja dig. Det är Ewa som har sidan http://www.dockhus.dinstudio.se/, samt Carola som har sidan http://carolas-dollhouses.com/shop/. Du kan ju maila dem och höra!

2011-03-31 @ 21:41:56
URL: http://alltdetgamlagoda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0