Dockskåpsinteriör; prästgården.

Vissa saker blir ju lite klumpiga i det lilla formatet, som gardiner och mattor. Det gäller att vara lite pysslig och ha tålamod, så får man förhoppningsvis saker dit man vill.
Nedan ser ni ett hörn i sovrummet i mitt ena hus som är en prästgård. Där bor en präst med fru och dotter. Affischen och "löpsedeln" är klippta ur någon tidning.
Fåtöljen känns tidsenlig med dem, tycker ni inte?



Vidare ser vi tonårsdottern i huset (till vänster) och hennes vännina, som spelar skivor.
Den blå TVn i plast visar ekivoka bilder om man tittar i den, lite barnförbjuden är den allt.
Notera idolerna på väggen, Michael Landon och Paul Anka (som inte riktigt är med i bild).



I detta hus finns en elegant matsal, där 50/60-talstemat har fått stå tillbaka, då det är en vit tjusig högreståndsmiljö i detta rum. Notera porträttet av ett väldigt ungt kungapar på väggen!



Gardinerna har jag sytt av en gammal näsduk i tunn, tunn bomull. Spetsen är något klumpig men jag tyckte den kunde passa i här rummet.



Sovrummet är inrett med ljusblått tema. Jag hittade. som ni ser, en väldigt passande spets att sätta på de här gardinerna.





Här är de boende i huset. Prästen och hans familj har ställt sig redo för fotografering. Jag har sytt hans kläder. Det var sommar, varmt, svettigt och av allt smått pyssel jag gjort så har nog det varit det jobbigaste, hans skjorta.. Dotterns byxor har jag också gjort. De var inte lika avancerade. Prästfrun är köpt komplett. De sitter i en röd Arne Jacobsen-fåtölj "Ägget" tillverkad av Brio under 60/70-talen.



Det kommer mer, jag har ett färdigt hus till och ett under konstruktion.

Kommentera gärna! Synpunkter, funderingar, minnen relaterade till dockskåp?


Kommentarer
Postat av: Clinen

Jag gillar verkligen dina dockskåp. Härliga rum med underbara tapeter och inredning! =)

2011-03-02 @ 10:36:39
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Kersti

Vilka fina dockskåp! Din blogg är också trevlig och rolig att följa.

2011-03-03 @ 22:34:30
Postat av: Birgit

Så fint och vilka fina kläder du sytt, ett riktigt "pillejobb". Trevlig blogg, tittar gärna in igen.

2011-03-14 @ 08:43:45
Postat av: Karoline

OMG OMG OMG OMG vad fint!!!!!!

2012-01-10 @ 00:15:43
URL: http://ikarolineshuvud.blogg.se/
Postat av: Lillemor årgång 1954

Jag gillar dina dockskåp JÄTTEMYCKET! Finast är rummen som har gulrutiga mattor. Var har du fått tag på dom? Är dom fastklistrade? Så´na vill jag också ha i mitt dockskåp!

2012-02-11 @ 23:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0