Hej och hå, här var det fynd!

Som jag skrev igår, så stod en stor inomhusloppis med min goda vän och vapendragare E på agendan idag. Det bar verkligen frukt, knappt en kvart efter att vi gått in hade jag slagit till på två trevliga vaser. Den gröna från Upsala Ekeby kostade 2 kr och den vita lite tulpanformade kostade 25 kr. Nu ska jag jobba på att få den vita ren, tiden har satt sina spår.
Jag skulle tro att även den vita är en Upsala Ekeby, det är nästan omöjligt att se men det finns också någon slags målad signatur så kanske någon kunnig bloggläsare kan upplysa oss andra? Kommentera gärna!





Vidare slog jag till på två ytterfoder, också precis vad jag letade efter. Är alltid på jakt efter vita, ljust grå, ljust gula eller ljust gröna krukor från 50/60-talen. Gav en hundring för båda.
Den vänstra är Upsala Ekeby, sa säljaren Anna-Lisa Thomson kanske? Den högra är lite svagt gul och från Bo Fajans. Jag gillar Bo Fajans skarpt. Tycker att deras stämpel är så snygg att den fick en egen bild, B:et är ju så förbaskat läckert.





Jag köpte även två små tennljusstakar för smala ljus, 20 kr för båda. Stämplade GAB (Guldsmedsaktiebolaget) Tenn..



..och en rejäl bit spets som jag tänkte sy kuddfodral av, för 5 kr blev den min.



Till sist också en ljusstake i svart metall för tre smala ljus. Jag hade bara röda (skäms! Fel årstid!) att prova med.
Den är märkt GA (Gunnar Ander) Ystad Metall. Jag hoppas nu på att hitta vita smala ljus, det är en ständig jakt efter ljus som ska passa.



Hjälp sökes med att identifiera den vita tulpanformade vasen, jag vet att det finns så många duktiga keramikfantaster där ute.

Har ni också fyndat i helgen? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Kommentarer
Postat av: Linda

Ojojoj vilka fynd, den loppisen skulle jag också vilja gå till!

Vaserna, krukorna och Ander-ljusstaken hade mer än gärna fått flytta hem till mig! ;)

Den vita vasen var lite knepig, känner varken igen den eller den lilla kråkan udnertill såhär på rak arm. Kanske är den inte svensk?

Hoppas någon annan kan hjälpa dig!

2011-03-14 @ 13:58:50
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Anneli Westergren

Oj vad billiga vaser! Båda är Ekeby. Jag har själv den högra märkt EKEBY V.L. samt ett nummer som inte går att tyda!

2011-03-23 @ 21:43:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0