Gamla reklambilder.

Jag gillar, som så många andra bloggare och läsare, gammal reklam från ca 1930-1960, och jag tänkte visa två av mina fynd inom det området. Visst brukar gamla reklambilder vara ganska dyra? De här har jag isåfall verkligen fyndat, den ni ser nedan är väldigt knallig i färgerna och inhandlades på Myrorna för 25 kr. När tror ni att den är ifrån? Hjälp mig gärna att tidsbestämma!
Ser ni badhytterna? Och hur är inte kvinnan i sin toppiga bikiniöverdel och solhatt?



Inramad och placerad, med läckra lampetter.



Nästa fynd är lite mer diskret på väggen, men från samma företag "Gahns" som den ovan.
Den var väldigt illa åtgången nertill (och upptill, överlag illa åtgången) så jag restaurerade bokstäverna och hennes kappa med passande färg.
När tror ni den är ifrån? 40-tal eller 50-tal? 



Inramad och restaurerad har den fått ta plats i hallen över en liten byrå.



Hjälp mig gärna att tidsbestämma, som sagt!

Imorgon ska jag på stor inomhusloppis, och jag tittar som alltid efter;

* Vita snygga ytterfoder från Upsala Ekeby, Rörstand eller Steninge.
* Äldre dockskåpsmöbler/dockskåpstillbehör.
* Brungrå keramik (som Negro-, Paprika-, City- eller Corso-serierna) från Upsala Ekeby.
* Milt pastelligt ljusgula eller ljusgröna Upsala Ekeby-vaser.
* Stora häftiga Wiven Nilsson-inspirerade smycken i silver med bergskristall.
* En köksklocka till väggen ovanför stringhyllan. Den ska gå i någon blå eller grön nyans som mitt kök, som jag tidigare visat här.
Mässingsföremål som känns rätt, det är inte alltid så lätt tycker jag, men jag har blivit väldigt förtjust i det och hade inte tackat nej till Nagel's eller BMF's modulljusstakar i mässing.

Det var väl det, rapport kommer när jag och min goda vän och vapendragare E har fyndat klart!

Kommentarer
Postat av: Linda

Härliga reklambilder, särskilt den första färgglada! Och de blir ju ännu finare inramade. Tänk om man kunde ha turen att hitta några sådana.

Tyvärr kan jag inte hjäla dig med ålder, min gissning ligger nog runt 50-tal för båda men jag har väldigt begränsad kunskap på det här området.

Ska bli kul att se vad du fyndade på loppisen!

2011-03-13 @ 18:42:45
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Khina

Håller med dej till fullo... Gamla reklambilder är jättetrevliga. Din översta är nog från 50 talet och den nedre sent 40 eller tidigt 50. What ever... Superfynd var det iallafall.

2011-03-13 @ 22:10:44
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Amanda

Fina reklambilder, såna har jag en hel hög faktiskt,

Fick dom av min far, nu för tillfället har min syster dom och ska inrama dom så när ja flyttar hemifrån ska jag ta ett par (=

2011-07-11 @ 15:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0