En ny vas har flyttat in.

Idag har jag varit på fyndjakt i ett soligt Köpenhamn, vilket resulterade i en vas och en bok.
Vasen hann jag bara se ett ögonblick på, visste direkt att den skulle bli dagens köp. 75 danska kronor löd prislappen, och den trevliga butiksinnehaverskan skrev information om vasen och skickade med på en liten lapp. Den är gjord av Michael Andersen som var verksam på Bornholm, ska undersöka hans produktion vidare men har inte hunnit ännu. 
Färgen är svagt ljusblå (syns inte på bilderna, den ser ju vit ut!) och så är den lite krackelerad, men det bryr jag mig inte om.





Här är vaserna som den ska dela sideboardet med. På bilden nedan har de liksom nyss träffats och börjat samspråka vänligt. De smälte samman bra och bildade en trevlig grupp.

De andra har jag visat tidigare, från vänster är det först min älsklingsvas gjord av keramikern Lisbeth Munch Petersen på Bornholm, sedan en härlig lök-formad vas märkt Ekeby, sedan en ljusgrön vas med hänkel från S:t Eriks Lervarufabriker i Uppsala och till sist en vit och lite krispig Gunnar Nylund-vas med tyngd i. De tre senare plockade jag ju när Prylboden jag skrev om upphörde, på grund av ägarens bortgång. Jag hade en väldigt tur som "fick" dem, det glömmer jag aldrig!

 

Och så blev det en bok. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan få till en fin 50-talsfrisyr/50-tals håruppsättning, kanske med den här bokens hjälp?
Den är en fröjd att bläddra i, med fina tidsenliga tapeter och tyger som bakgrund till instruktionerna för hur man fixar håret. 



Har ni också varit på fyndjakt i helgen? Bar det frukt? Kommentera gärna!
Och jag vill förstås veta om någon annan har ett alster av Michael Andersen på Bornholm!

Kommentarer
Postat av: Clinen

Oooh! Var hittade du den boken? En sån måste jag skaffa! =)

2011-03-06 @ 01:29:52
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Linda

Härlig samling vaser, jag tycker att det är så fint att ställa ihop ett gäng i olika former och nyanser som bildar ett litet stilleben.

Och spännande bok! Visa gärna lite fler bilder från den!

Jag loppade lite på hemmaplan igår, var ett tag sen sist. Och några fina fynd blev det allt. :)

2011-03-06 @ 18:29:04
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Linn-Marie

Åh jag har oxå den boken...finns inlägg om de i min blogg..

2011-03-18 @ 11:23:27
URL: http://himlaretro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0