Antoni Gaudí's Barcelona.

Jag hade förmånen att besöka Barcelona förra sommaren, som var en mycket trevlig stad för mig som arkitekturintresserad. Jag syftar såklart på Antoni Gaudí's byggnader, och jag tänkte att vi skulle kika lite på dem nu! Här är först Casa Milà, även kallat La Pedrera (översatt "stenbrottet") som byggdes 1905-10.
Huset har inga raka linjer och inget rum är det andra likt inuti.



Den katalanske arkitekten Antoni Gaudí levde 1852-1926. Stilen på hans byggnader kallas i Spanien modernisme men jag skulle nog översätta det till jugend med inslag av surrealism och absurd lekfullhet.
Två av hans mästerverk (det du kikar på nu, och det som följer) ligger på den fina stora gatan Passeig de Gràcia mitt i staden. 



Casa Batlló är det andra mästerverket jag menade. Det huset byggde faktiskt inte Gaudí utan han byggde om renoverade huset som redan fanns på platsen till det här. Vilket lyft! Detta gjordes 1904-1906.



Balkongerna liknar dödskallar, tycker jag. Vad tycker ni? Och det stora flerdelade fönstret längst ner i bilden, oj oj oj så mycket jugend. Mer jugend än så blir det inte.



Men det allra häftigaste signerat Gaudí, är såklart kyrkan Sagrada Família. Ser ni den på bilden nedan? Den ville jag inte missa och när jag väl stod framför den så kunde jag inte sluta titta, för den var helt fantastisk!
Jag rekommenderar Barcelona varmt, trots att jag inte är så förtjust i soliga och stekheta resmål, och jag förstår den fascination många har som berättat för mig om Barcelona. Åk dit!



När man kom upp från tunnelbanan slogs man av fyra imponerande torn.



Sagrada Família började byggas redan 1882 och är ännu inte färdigställd. Gaudí dog tragiskt i en olycka då han blev påkörd av en spårvagn och hans önskan var att hans livsverk skulle fortsätta byggas i flera hundra år till.
Man bygger således än idag på platsen och hoppas på att vara klara till 100 års-jubiléet av Gaudís död 2026.



Lite detaljbilder. Det står "Sanctus" i olika gula, orange och röda nyanser på tornen, ser ni?
Och tror ni det är Jesus som sitter där i mitten och vakar över alltihop?





Exempel på den där absurda lekfullheten jag menade innan. Lite olika grönsaker, frukter och bär hade smugit sig in lite här och var i fasaden.



Den storslagna entrén. Vi gick aldrig in, jag tyckte faktiskt att det räckte med att se den utifrån.





Nu vill jag ha kommentarer, vad tycker ni om Gaudí? Har ni varit i Barcelona? Kommentera på!

Kommentarer
Postat av: Benny

Jag var där för några år sen, har i princip samma foton som du tagit nu :-) Jag tycker att det första huset är urhäftigt, Sagrada Familia besökte jag också, vi var in där, men jag kommer inte ihåg några detaljer, måste nog ha korten som stöd...det var några år sen nu...överlag tycker jag att Barcelona är en spännande stad som man kan utforska en hel del, vill gärna åka tillbaka dit nån gång!

2011-06-17 @ 09:14:42
URL: http://porslinsloggen.blogspot.com
Postat av: Gila

Jag ÄLSKAR Barcelona!! Har fått förmånen att åka dit två gånger med jobbet och hunnit stanna kvar och få fritid där....Parc Guell är min stora favorit och sen sitta och dricka cava och bara titta på folk!! Jag kommer att återvända! Den enda stad jag varit i som erbjuder stad, strand och shopping inom gångavstånd utan att vara ett typiskt charterställe.

2011-06-17 @ 19:04:23
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Linda

Skulle så gärna vilja åka till Barcelona och se Gaudis byggnader. Har aldrig varit där men hoppas kunna åka dit de närmsta året...

Och jag kommer gärna och kikar på lampskärmar hos dig när jag flyttat ner, vi hittar kanske en massa saker vi kan byta då. :)

2011-06-18 @ 15:19:03
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Susann Bolund

Hej hej vad trevlig dina poster verkar vara. lär verkligen att läsa din blogg lite mer. :p Ha en rolig dag =)

2011-06-27 @ 12:35:45
URL: http://jade.se/reseerbjudanden
Postat av: Skaffaren

Jag utforskade Barcelona i mitten av 70-talet.

Bland annat Gaudis byggnadsverk och naturligtvis Sagrada Familia.

Då kunde man glatt kliva omkring på byggnadsställningarna utan skyddsanordningar.

Det kanske är likadant idag?

2011-07-17 @ 08:50:31
URL: http://skaffaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0